Svovlreglerne har ikke kostet ekstra
Implementeringen af de skærpede svovlkrav i ECA-områderne i Nordeuropa og USA har siden årsskiftet ifølge Drewry Maritime Research ikke resulteret i ekstra omkostninger til rederierne og speditørerne. Det skyldes olieprisens kollaps.
Den lave oliepris har neutraliseret den virkning, det ellers ville have haft, at rederierne alle har pålagt deres kunder et ekstragebyr i form af et slags svovl-tillæg. Det er dog kun et spørgsmål om tid, for omkostningerne vil stige den dag, olieprisen begynder at stige igen.
Hvis olieprisen ikke var faldet, ville ekstraomkostningen for at bruge den dyrere lavsvovlholdige marine gasolie i ECA-områderne ifølge Drewry have beløbet sig til 29 dollar pr. TEU fra Nordeuropa til USA’s østkyst, 49 dollar pr. TEU fra Nordeuropa til den amerikanske sydkyst og 21 dollar pr. TEU fra Nordeuropa til Asien.
Bunkerprisen er fra juli til december imidlertid faldet med 44 procent, og det er et større fald end de særlige svovl-tillæg, som rederierne er begyndt at opkræve. Det er dog kun på den korte bane, at scenariet ser sådan ud. I det lange løb fastholder Drewry, at omkostningerne vil stige på grund af svovlreglerne.
Kilde: Drewry Maritime Research