Svovl-reduktionen bliver forsinket

Den vedtagne reduktion af svovlindhold i bunker-olie vil ikke få fuld effekt fra 2020, hvor de nye regler træder i kraft. Det forudser bunkerindustriens sammenslutning, IBIA, på konference om de kommende svovlreger i København i dag.

FN´s Internationale Søfartsorganisation, IMO, besluttede i fjor, at indholdet af svovl i skibes brændstof skal reduceres fra 3,5 pct. til 0,5 pct. gældende fra 1. januar 2020 medmindre skibene anvender en ren teknologi, der renser røggasserne, som f.eks en såkaldt scrubber.

Men på miljøorganisationen Det Økologiske Råds konference i dag i København om implementering og håndhævelse af de kommende svovlregler, afviste bunker-industriens internationale sammenslutning, IBIA, at reglerne vil få effekt fra starten. Robin Meech fra IBIA, tror ikke på, at kravet om et lavere svovlindhold vil blive effektivt fra 2020, fordi skiftet til olie med et lavere svovlindhold ikke vil ske med det samme, fremgik det af hans præsentation .

Edmund Hughes, der er chef for IMO´s afdeling for luftforurening og energieffektivitet, gjorde på konferencen rede for, at det ifølge IMO vil være muligt for raffinaderier verden over at producere nok brændstof med lavt svovlindhold, når reglerne træder i kraft om knapt tre år.

Det vil dog, fremgik det af præsentationen, være nødvendigt at transportere den svovlfattige olie interregionalt, da produktionen af estimeret 233 mio. tons i 2020 ikke vil kunne følge med på raffinaderier i alle del af verden.

Men IBIA forudser, at overgangen til de nye regler vil blive lettet gennem forskellige tiltag.

Det kunne f.eks. ske gennem en "begrænset håndhævelse af reglerne i 2020", at "reglerne fra starten først håndhæves i territorialfarvande" og at "skibsejere, der har bestilt scrubbere til deres skibe, får lov at benytte bunkerolie med 3,5 pct. svovlindhold, indtil de er installerede", fremgik det af præsentationen.

Danmarks Rederiforening støtter de nye regler for svovludledning fra skibe. Men foreningen frygter, at den forventede store merpris for den svovlfattige olie vil friste nogle til at snyde.

”Med under tre år til, at svovlreglerne gælder for alle skibe uanset, hvor i verden de sejler, haster det med få styr på implementeringen af reglerne. Danske rederier støtter op om de skrappere regler til skibenes svovludledning, da svovlreduktionen vil gavne både sundhed og miljø på hele kloden. Men det er helt afgørende, at reglerne følges op med et effektivt, ensartet og globalt håndhævelsessystem, som indeholder hårde sanktioner overfor rederier, der snyder. Det er den eneste måde, vi kan sikre lige konkurrencevilkår for alle,” siger Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danmarks Rederiforening i en pressemeddelse.

Initiativtager til dagens konference, seniorrådgiver Kåre Press, fra Danmarks Økologiske Råd tilføjer, ”Ensartet effektiv håndhævelse af de nye svovlregler på globalt plan er afgørende for at sikre de ønskede miljøfordele og for at opretholde konkurrenceevnen for dansk skibsfart. Den mindre svovlforurening vil spare ca. 100.000 dødsfald årligt, så det er en væsentlig miljøgevinst”. Det forventes, at implementering af de globale svovlregler officielt bliver sat på dagsordenen i IMO i år.

Bunkerindustriens sammenslutning, IBIA,

forudser, at indførelsen af de nye regler vil koste rederierne 17 mia. dollar årligt fra 2020 til 2035.

Det svarer til, at fragtraterne vil stige med 12%, hvis bunker-udgifterne udgør 60 pct. af omkostningerne, fremgik det af IBIA´s præsentation på konferencen.

Redaktionen

Relateret indhold

02.05.2024Maritimedanmark.dk

Aabenraa Havn sætter ny rekord

02.05.2024Maritimedanmark.dk

Ørsted overskud på 2,6 milliarder kroner

29.03.2024Maritimedanmark.dk

Cadeler vinder ny kontrakt med milliard-potentiale

27.03.2024Maritimedanmark.dk

Esbjerg Havn får tilladelse til uddybning af sejlrenden

25.03.2024Maritimedanmark.dk

Feggesundfærgen ude af drift

11.03.2024Maritimedanmark.dk

Nye forslag skal forbedre brandsikkerheden for containerskibe

27.02.2024Maritimedanmark.dk

ÆrøXpressen ligger i havn på grund af tekniske problemer.

26.02.2024Maritimedanmark.dk

Dansk-ejet tankskib angrebet af Houthier

Jobmarked

Se alle

Marstal Navigationsskole

2 undervisere til Marstal Navigationsskole

Vil du uddanne fremtidens danske søfolk? Vil du sætte mere gang i udviklingen af bæredygtig skibsfart? Her er din enestående chance for at arbejde med videbegærlige mennesker OG blive en del af fremtiden!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

25.05.2024

ÆrøXpressen

Skibsfører søges

ÆrøXpressen søger en skibsfører til ruten mellem Marstal og Rudkøbing til ansættelse snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SIMAC

Undervisere

Vil du være med til at forme fremtidens grønne ledere?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

16.05.2024

DanPilot

Lods og lodsaspiranter søges til DanPilot

Har du minimum to års effektiv sejltid som overstyrmand eller kaptajn, og har du ambition om at specialisere dig som Lods? Så er det måske dig vi står og mangler.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

30.12.2024

Aalborg Kommune

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm. Færgedrift er en del af infrastrukturen i Aalborg Kommune og formålet med den er at sørge for forbindelse for biler, passagerer og gods på de to overfarter. I det daglige løses opgaverne på færgerne af personalet i samarbejde med overfartslederen.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

24.05.2024

Thyborøn-Agger Færgefart

Navigatør søges til fast stilling

Thyborøn-Agger Færgefart søger navigatør med tiltrædelse snarest muligt.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

30.05.2024

MARPRO Search & Selection

Customer Success Manager

In this job, you would be joining a rapidly growing software company delivering vessel performance monitoring and route optimization services to the International tramp shipping industry.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

Payroll Controller

Are you ready to take on the responsibility as part of our Marine Payroll team for a diverse fleet and various nationalities? Together we are ensuring accurate marine payroll and compliance with regulations, barging agreements, and processes. You will be a key figure for the seafarers and their payroll, working closely with your colleagues in the Marine Payroll team and the crewing department to deliver seamless payroll processing.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Aarhus Maskinmesterskole

Aarhus Maskinmesterskole søger engagerede undervisere med tekniske og maritime kompetencer

Aarhus Maskinmesterskole er en maritim videregående uddannelsesinstitution, der uddanner professionsbachelorer (maskinmestre) og produktions- og automationsteknologer til fremtidens tekniske ledere.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

12.05.2024

MARPRO Search & Selection

Hydrographic Surveyor

Are you an experience Hydrographic Surveyor looking for an exciting opportunity to contribute to a dynamic and expanding department?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle