Svitzer og Titan overvejer samarbejde
Titan Salvage, en division af det USA-baserede Crowley Maritime Group, har åbnet forhandlinger med det AP Møller-Mærsk-ejede Svitzer Salvage om at fusionere deres bjærgningsaktiviteter. Det vanskelige bjærgningsmarked har ifølge TradeWinds fået de to selskaber til at indlede forhandlinger.
Hvis rygterne om en fusion er sande, vil det skabe en global markedsleder med Svitzer Salvage’s verdensomspændende netværk af slæbebåde og beredskabseksperter kombineret med Titans erfaring i vrag-fjernelse.
Titan var det ledende bjærgningsselskab i kontrakten om at fjerne vraget af Costa Concordia på øen Giglio i Italien. Der er bredt anerkendt som den mest dyre og komplicerede operation af denne art, der nogensinde er gennemført.
Det er på nuværende tidspunkt usikkert, om drøftelserne vil føre til en fuldstændig sammenlægning af bjærgningsselskaberne eller bare en alliance.
Svitzer Salvage’s administrerende direktør Peter Pietka siger, at det er selskabets politik ikke at kommentere på spekulationer. Titan afviser ligeledes at kommentere på markedets rygter.
Peter Pietka advarer om, at der i øjeblikket er en masse markedssladder om mulige strategier for bjærgningsvirksomheder, om hvordan man skal overvinde branchens problemer, som omfatter en hurtig reduktion i nødberedskabet.
Svitzer Salvage, verdens ældste bjærgningsselskab, har det største globale netværk med 125 specialister i 40 forskellige lande. Svitzer Gruppens store bugserings- og havneoperationer giver adgang til omkring 500 slæbebåde.
”Vi har ikke deltaget meget i vraget fjernelse og har kun en lille markedsandel. Fremadrettet vores plan inden for de næste par år er at blive et vrag fjernelse markedsleder”, siger Peter Pietka til inhouse magasinet Shipshape.
I april i år skitserede Pietka en strategi, der er omfattede en udvidelse af vragfjernelsesoperationer og nedlukning af offshoreinstallationer. Han forudser en vækst i markedet for vrag-fjernelse på 10 procent drevet af øget bekymring for miljøet.
Svitzer Salvage har en andel af markedet for nødberedskab på 30 procent, men kun begrænset vragfjernelsesarbejde. Det seneste bemærkelsesværdige job var fjernelsen af containerskib Rena fra revet ud for Tauranga i New Zealand.
Titan, der har fjernet 70 vrag, leverer også specialudstyr såsom de to jack-up pramme Karlissa A og Karlissa B.
Kilde: TradeWinds