Sverige indfører tonnageskat
Den svenske rigsdag har med klart flertal vedtaget at indføre et tonnageskattesystem i Sverige pr. 1. januar 2017. Der var 274 stemmer for og blot 40 imod. For at kunne indgå i det svenske tonnageskattesystem skal 20 procent af flåden i et rederi være EU-flaget.
”Det har jo været en lang rejse, hvor det har været meget frem og tilbage, så der var lidt nervøsitet, inden beslutningen var taget. Det er vigtigt, at alle er enige omkring dette, og jeg vil gerne rette en stor tak til hele branchen og til alle politikere”, siger Pia Berglund, direktør for Svensk Sjöfart.
For at overholde EU’s konkurrencelovgivning er det indført som krav, at 20 procent af et rederis flåde skal sejle under EU-flag i stedet for under svensk flag.
”Allerede i dag, uden nogen tonnageskat, er 30 procent af vores fartøjer svenskflagede, og vi har mange store ejere, som vil have svensk flag. Så vi vil arbejde hårdt for svensk flag”, siger Pia Berglund.
Desuden stilles der som krav, at rederiet skal have sin ledelse i Sverige, og rederiets skibe må højst tilbringe 25 procent af tiden i svensk farvand. Rederiet må indgå i skattesystemet i mindst 10 år, og hvis et rederi slutter sig til tonnageskattesystemet, gælder det hele flåden, ikke kun visse skibe. Skibe, som skal indgå i systemet, skal være på mindst 100 BT.
Det har i et stykke tid været et problem, at den svenskregistrerede flåde er blevet gradvist mindre samtidig med, at den samlede svenskkontrollerede flåde er øget. Forklaringen er, at svenske rederier har taget flere og flere udenlandsk-registrerede skibe ind. Blandt andet derfor har man i flere år overvejet at indføre et tonnageskattesystem i Sverige.
Kilde: Sjöfartstidningen