Svære isforhold i Botniske Bugt
Vinden pakker isen i Botniske Bugt. Nu er isbryderen Frej også sat ind for at hjælpe trafikken. Frej er den fjerde statlige svenske isbryder, der kommer i drift. Fartøjet hjælper i første omgang trafikken i den nordlige del af bugten ifølge Sjöfartstverket.
Oden.
”Virkelig kold luft dækker det nordlige Sverige. Vi forventer, at hele Botniske Bugt ned til Kvarken vil blive dækket med is i løbet af et par dage”, siger Emma Grönkvist, driftoperatør vid isbrytarledelsen i Sjöfartsverket i en pressemeddelelse.
Den seneste tids østenvind har presset meget isen i Bottenbugten mod den svenske kyst, hvilket skaber vanskelige forhold i området. I Skelleftehamn blev trafikken stoppet torsdag aften på grund af stærk isdrift og nedsat synlighed.
”En håndfuld skibe, der var på vej til Skelleftehamn for lastning, blev eskorteret af Oden til sikre zoner lidt ud for kysten. Ymer går mod Skelleftebugten for at styrke isbrydningen der. I mellemtiden er sigtbarheden forbedret”, siger driftsleder Amund E. B. Lindberg manager på isbrytarledningen Maritime Administration i pressemeddelelsen.
I øjeblikket dækker isbryderen Ale kysten mellem Sundsvall og Holmsund. Oden, der arbejdede i Skelleftebugten, vil blive erstattet af Ymer. Det betyder, at Oden og Frej vil hjælpe trafikken i den nordlige del af Bottenbugten.
Den næste isbryder, der kan komme i aktion er Atle, som om kort tid ligger i Luleå og er klar til indsats med 12 timers varsel. Den forventes at skulle på arbejde inden for få dage.
Da issituationen forværres sker der stramning af de eksisterende begrænsninger i Den Botniske Bugt, Norra Kvarken, Norra Bottenhavet og Ångermanälven. Der er også blevet meddelt restriktioner for Vänern. Selv for hele Mälaren gælder der nu begrænsninger. Det betyder, at kun skibe bygget til trafik i at drive isdækkede farvande kan få isbryderhjælp.
Kilde: Sjöfartstidningen