Superfærger er brændstofslugere
Med de nugældende kapacitetskrav vil det årlige olieforbrug kunne blive tæt på det dobbelte i forhold til en trafik, der er baseret på hurtigfærger, konkluderes det i et notat udarbejdet af Bornholms Regionskommune i forbindelse med det kommende færgeudbud på ruten mellem Rønne og Ystad.
”Superfærger har generelt et brændstofforbrug, der er væsentligt højere pr. time i servicefart end både almindelige deplacementsfærger og flerskrogs-hurtigfærger”, står der i notatet.
Bornholms Passagerforening og andre har ellers talt varmt for indsættelse af Superfærger på ruten.
”Superkonventionelle færger er dyrere at bygge end katamaranfærger af aluminium. Til gengæld tyder alt på, at deres optimale funktionslevetid er adskilligt længere end katamaranfærger, ligesom deres driftsikkerhed og komfort er betydeligt højere end katamaranfærgernes”, står der på passagerforeningens hjemmeside.
Ifølge regionskommunens notat er forbruget af olie på hurtigfærgen Leonora Christina omkring 7.000 liter pr. overfart. Det svarer til et årligt brændstofforbrug i størrelsesordenen 19 til 23 millioner liter, eller til 16 til 20.000 tons.
Kommunens arbejdsgruppe mener, at et realistisk bud på en superfærges olieforbrug med en overfartstid på mellem 1 time og 45 minutter og 2 timer vil være fra 12.500 til 17.000 liter pr. overfart, altså cirka det dobbelte af Leonora Christinas.
Kilde: bornholm.nu