Studerende prøver maritim innovation
Under Global Entrepreneurship Week løser en håndfuld studerende en ugeopgave om maritim innovation stillet af Alfa Lavals marinedivision. Det er et led i projektet Fremtidens Maritime Håndværker. Det er 2. års studerende, som er i gang med en mellemlang uddannelse til automationsteknolog eller el-installatør.
I projektet Fremtidens Maritime Håndværker arbejder Danske Maritime, Københavns Erhvervsakademi (KEA) samt en række andre partnere på at motivere de studerende til at forfølge en fremtid inden for den maritime industri.
Det sker i erkendelse af, at virksomhederne mangler dygtige medarbejdere med tekniske kompetencer. Det er særligt faglærte, som har bygget oven på med en mellemlang videregående uddannelse, og som vil have en karriere inden for store skibe og maritimt udstyr.
Alfa Laval er en af de maritime virksomheder, der både nu og fremover har et voldsomt behov for dygtige medarbejdere med en håndværksmæssig uddannelse, som de har suppleret med en mellemlang erhvervsrettet videregående uddannelse. Derfor var virksomheden inviteret til at være opgavestiller i uge 46. Det sker som led i den internationale Global Entrepreneurship Week, som i Danmark byder på mere end 200 arrangementer. For uddannelsesinstitutioner handler ugen om innovation.
Temaet i de opgaver, som Alfa Laval stillede mandag, er klassifikationsselskaber og hvordan man dimensionerer og overholder krav til maritime anlæg. I opgaven skal de studerende vælge blandt otte stillede cases. Det vil blandt andet blive afdækket, hvordan Lloyds Register og DNV-GL er forskellige, og hvilke udfordringer, det giver virksomheder, der kommer med innovationer, som skal kunne godkendes i mange lande.
Hele ugen vil de studerende arbejde med opgaverne, og på fredag vil de præsentere deres løsning over for opgavestillerne fra Alfa Laval.
Kilde: Danske Maritime