Strid om oliehandel ender i Højesteret

Var Monjasa i god tro, da de i marts for syv år siden købte 10.000 ton olie, der var konfiskeret af en lille vestafrikansk østat fra et tankskib, der var chartret af svenske Stena Oil? Ja, mener Vestre Landsret. Men Stena Oil har nu anket til Højesteret, fordi de mener, at det danske selskab var i ond tro.

Duzgit Integrity´s last af olie ejet af Stena Oil blev beslaglagt og solgt til Monjasa..

Sagen er da heller ikke helt almindelig. Hvad der for Stena Oil skulle være en banal overførsel af en last olie fra et charteret tankskib til et andet, endte som et mareridt.

Tankskibet Duzgit Integrity befandt sig i farvandet ved den lille østat Sao Tomé og Principe, hvor det skulle overføre lasten på 10.000 tons olie til et andet tankskib, Marida Melissa, der også var chartret af Stena Oil. Det fortalte kaptajnen til kystvagten, der først sagde ok til overførslen.

Men et par timer efter kom der helt anderledes signaler fra kystvagten. De to kaptajner blev ført i land og afhørt, mens skibene og lasten blev tilbageholdt. Stena Oil mente, der måtte være tale om en misforståelse.

Men østatens domstole slog fast, at der havde været tale om smugleri, fordi skibene havde befundet sig i statens territorialfarvand uden tilladelse. Kaptajnerne blev idømt tre års fængsel, mens bøden var på fem mio. euro og tolden på en mio. euro. Og så beslaglagde østaten så også lige den værdifulde last. Det skete i april 2013.

I oktober samme år blev den beslaglagte last så solgt. Køberen var danske Monjasa, der betalte 3 mio. dollar for lasten. En rigtig god pris. Monjasa blev kontaktet af Stena Oils vicepræsident, der rasende lovede, at selskabet ville komme efter det danske bunkerselskab uanset tid og omkostninger.

Stena Oil hævdede i landsretten, at de mistede lasten på grund af “statsudøvet pirateri”, at østatens domme og konfiskation var absurde og at Monjasa var i ond tro og derfor er blevet mødt af et erstatningskrav på 6,5 mio. dollar.

Men Vestre Landsret afviste i marts Stena Oils påstande.

Ganske vist har Den Faste Voldgiftsret i Haag vurderet, at østatens sanktioner var ude af proportioner og urimelige, men det kan ifølge dommerne i Vestre Landsret ikke begrunde, at Monjasa skulle være erstatningsansvarlige for det tab, som Stena Oil led i sagen.

“Landsretten fandt, at de sagsøgte ikke var erstatningsansvarlige over for Stena Oil AB ved at have købt den konfiskerede olielast af Sao Tomé og Príncipe,” skriver Vestre Landsret i domsresumeet.

Nu bliver det så Højesteret, der skal tage stilling til den ganske ualmindelige sag.

Du kan læse Maritime Danmarks historie om sagen, da den kom frem i april 2013 HER.

Kilde: Ekstra Bladet/Vestre Landsret

Relateret indhold

13.04.2024Maritimedanmark.dk

Greenpeace-aktion i protest mod den russiske skyggeflåde

13.04.2024Maritimedanmark.dk

Danske Rederier har særligt tre ønsker til det kommende EU-Parlament

22.03.2024Maritimedanmark.dk

Så stor er tunnelfabrikken ved Rødbyhavn

21.03.2024Maritimedanmark.dk

Iver Huitfeldt træner i Det Røde Hav

21.03.2024Maritimedanmark.dk

Inspektionsfartøjer tilbage på havet

19.03.2024Maritimedanmark.dk

Rigsfællesskab vil pause dybhavsminedrift

19.03.2024Maritimedanmark.dk

På ekspedition med all-inclusive

10.03.2024Maritimedanmark.dk

Maersk Welkin nu på svenske hænder

Jobmarked

Se alle

MARPRO Search & Selection

HSEQ & Sustainability Coordinator

Are you passionate about ensuring safety, preserving the environment and quality, and promoting sustainability?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn Nutec

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Horsens Kommune

Navigatør til Endelavefærgen søges snarest

Da en af vores gode medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer, søger vi en ny og frisk navigatør. Du vil efter grundig oplæring skulle fungere både som skibsfører og som styrmand.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

27.04.2024

Skive Kommune

Overfartsleder til Fursund Færgeri

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

20.04.2024

MARPRO Search & Selection

Recruitment Consultant

Are you passionate about the maritime industry? Can you talk to anyone? Can you roll with the punches? Recruitment can be unpredictable, but we need someone who can handle challenges with a smile on their face.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Port of Aalborg

Havneassistent

Vil du være en bærende del af det team, som dagligt har ansvaret for servicering og organisering af havnens skibe, agenter, kunder og besøgende? Så er du måske vores nye havneassistent?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

13.04.2024

H. Folmer & Co.

Indkøber

Er du indkøber med interesse og forståelse for den maritime industri? Har du teknisk erfaring og evnen til at håndtere forskelligartede opgaver i en dynamisk og uforudsigelig arbejdsmiljø? Så er denne stilling som indkøber i vores rederi måske noget for dig!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

H. Folmer & Co.

Bemandingsansvarlig

Vil du arbejde med påmønstring og afmønstring i et dansk rederi med international skibsfart? Og har du lyst til at være en del af en virksomhed med fart på og højt til loftet? Kom med på holdet hos H. Folmer & Co. og få en spændende hverdag som bemandingsansvarlig.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Svitzer

Chief Officer

Would you like to become part of a dynamic team with great working conditions?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Navi Merchants

Senior Chartering Manager

When you're part of Navi Merchants / Copenhagen Merchants, you'll experience having many opportunities to influence your own daily life, as well as your own and your team's development. Therefore, your tasks and responsibilities are sure to evolve to become unique. However, to begin with, we have a clear expectation that your main areas of responsibility will be:

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle