Strid om oliehandel ender i Højesteret

Var Monjasa i god tro, da de i marts for syv år siden købte 10.000 ton olie, der var konfiskeret af en lille vestafrikansk østat fra et tankskib, der var chartret af svenske Stena Oil? Ja, mener Vestre Landsret. Men Stena Oil har nu anket til Højesteret, fordi de mener, at det danske selskab var i ond tro.

Duzgit Integrity´s last af olie ejet af Stena Oil blev beslaglagt og solgt til Monjasa..

Sagen er da heller ikke helt almindelig. Hvad der for Stena Oil skulle være en banal overførsel af en last olie fra et charteret tankskib til et andet, endte som et mareridt.

Tankskibet Duzgit Integrity befandt sig i farvandet ved den lille østat Sao Tomé og Principe, hvor det skulle overføre lasten på 10.000 tons olie til et andet tankskib, Marida Melissa, der også var chartret af Stena Oil. Det fortalte kaptajnen til kystvagten, der først sagde ok til overførslen.

Men et par timer efter kom der helt anderledes signaler fra kystvagten. De to kaptajner blev ført i land og afhørt, mens skibene og lasten blev tilbageholdt. Stena Oil mente, der måtte være tale om en misforståelse.

Men østatens domstole slog fast, at der havde været tale om smugleri, fordi skibene havde befundet sig i statens territorialfarvand uden tilladelse. Kaptajnerne blev idømt tre års fængsel, mens bøden var på fem mio. euro og tolden på en mio. euro. Og så beslaglagde østaten så også lige den værdifulde last. Det skete i april 2013.

I oktober samme år blev den beslaglagte last så solgt. Køberen var danske Monjasa, der betalte 3 mio. dollar for lasten. En rigtig god pris. Monjasa blev kontaktet af Stena Oils vicepræsident, der rasende lovede, at selskabet ville komme efter det danske bunkerselskab uanset tid og omkostninger.

Stena Oil hævdede i landsretten, at de mistede lasten på grund af “statsudøvet pirateri”, at østatens domme og konfiskation var absurde og at Monjasa var i ond tro og derfor er blevet mødt af et erstatningskrav på 6,5 mio. dollar.

Men Vestre Landsret afviste i marts Stena Oils påstande.

Ganske vist har Den Faste Voldgiftsret i Haag vurderet, at østatens sanktioner var ude af proportioner og urimelige, men det kan ifølge dommerne i Vestre Landsret ikke begrunde, at Monjasa skulle være erstatningsansvarlige for det tab, som Stena Oil led i sagen.

“Landsretten fandt, at de sagsøgte ikke var erstatningsansvarlige over for Stena Oil AB ved at have købt den konfiskerede olielast af Sao Tomé og Príncipe,” skriver Vestre Landsret i domsresumeet.

Nu bliver det så Højesteret, der skal tage stilling til den ganske ualmindelige sag.

Du kan læse Maritime Danmarks historie om sagen, da den kom frem i april 2013 HER.

Kilde: Ekstra Bladet/Vestre Landsret

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

01.12.2024Maritimedanmark.dk

Video af dramatisk redning i Østersøen

19.11.2024Maritimedanmark.dk

Bulkeren Ruby losser en del af sin sprængfarlige last i Nordsøen

08.11.2024Maritimedanmark.dk

Ny bog sætter ord og billeder på skibsværfternes historie

24.10.2024Maritimedanmark.dk

Fransk chokolade og kaffe-importør til bygge sejldrevet containerskib

21.10.2024Maritimedanmark.dk

Det kan godt være at kranen var udtjent, men....

16.10.2024Maritimedanmark.dk

Første billeder af sunket forskningsskib

12.10.2024Maritimedanmark.dk

Dansk pirat-historie går verden rundt

11.10.2024Maritimedanmark.dk

Vild video viser orkanen Milton fra sejlende drone

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark