Strejketrussel mod Svitzer i Australien

Svitzer har udsigt til at blive strejkeramt i en række australske havne i næste uge. Ledelsen for Svitzer i Australien er nemlig ved at forhandle overenskomst med personalet, og blandt de tre fagforeninger, der skal forhandles, med, ser forhandlingerne med maskinmestrene ud til at gå i hårdknude.

”Svitzers nuværende overenskomst udløb den 31. december 2015. Siden den 20. oktober har Svitzer været i forhandlinger med de tre relevante maritime fagforeninger vedrørende en ny fireårig overenskomst for at sikre industriel stabilitet og sikkerhed for perioden 2016-2019”, skriver Svitzer i en meddelelse til Maritime Danmark.

”Disse forhandlinger har hovedsageligt været meget produktive. Dags dato har Svitzer i princippet støtte fra to ud af tre fagforeninger – the Australian Maritime Officers Union (AMOU) og the Maritime Union of Australia (MUA) – der repræsenterer to-tredjedele af Svitzers medarbejdere, til en ny fireårig overenskomst”, fortsætter Svitzer.

Ifølge den overenskomst, som Svitzer foreslår, vil alle tre besætningsmedlemmer ombord på slæbebådene være dækket af en og samme overenskomst, hvor der hidtil har været tre forskellige overenskomster.

”I den maritime industri i 2016 er én aftale udtryk for almindelig sund fornuft – en slæbebåd, en besætning og derfor en aftale. Desuden vil alle vilkår, rettigheder og beskyttelse, som eksempelvis maskinfolkene modtager i dag i den foreslåede nye aftale forblive uændret i de næste fire år”, skriver Svitzer og fortsætter:

”Desværre er AIMPE, som repræsenterer maskinmestrene, imod denne ændring og ønsker at fortsætte med at have deres egen overenskomst, der kun dækker maskinmestrene. Det er grunden til, at de i dag har udstedt et strejkevarsel til Svitzer”.

Fagforeningen har dog endnu ikke endeligt besluttet, om de vil strejke eller ej. Hvis det ender med en strejke, vil slæbebådsservicen mere eller mindre blive lukket ned i en række australske havne i næste uge.

”Svitzer vil fortsætte med at søge den bedste løsning for vores medarbejdere og sikre en aftale over de næste fire år, og vores kunder kan være sikre på, at vi vil gøre alt, der er muligt for at minimere enhver forstyrrelse”, slutter Svitzer.

Redaktionen

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

13.09.2025Maritimedanmark.dk

DFDS-profilen Kasper Moos bliver ny CEO for P&O Ferries

12.09.2025Maritimedanmark.dk

DNV: Skibsfarten går ind i næste fase af grøn omstilling

12.09.2025Maritimedanmark.dk

Trafikdirektør stopper efter få måneder på posten

12.09.2025Maritimedanmark.dk

CMA CGM kopierer Maersk og afviser ekstra gebyrer før nye amerikanske afgifter

12.09.2025Maritimedanmark.dk

Hafnia bekræfter interesse for fusion med Torm

11.09.2025Maritimedanmark.dk

Maersk udfordrer COSCO på ruter i Asien

11.09.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen sætter reservefærge til salg

10.09.2025Maritimedanmark.dk

Esvagt ruller digital rapporteringsplatform ud på ni SOV’er

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle