Strategiskift bærer frugt i Mærsks oliedel
Mærsk Olie & Gas har siden 2007 trukket sig ud af fem lande for at koncentrere indsatsen. Og det har været en rigtig strategi, siger produktionsdirektør i Mærsk Olie & Gas Kurt Normann Nielsen.
"Vi mener, at vi har haft succes med den ændrede strategi. Det er ikke sådan, at man kan sige, at vi er færdige, og jeg tror, at man hele tiden skal justere og kigge på om man har den rigtige strategi," siger Kurt Normann Nielsen til dagbladet Børsen.
I starten af dette årti købte Mærsk Olie & Gas kraftigt ind af olielicenser i en række lande. Men virksomhedens ressourcer blev spredt for meget og efterlod for få folk i lande, hvor udsigterne til at finde olie kunne ligge langt ude i fremtiden.
Siden 2007 har Mærsk Olie & Gas trukket sig ud af Tyskland, Turkmenistan, Colombia, Marokko og Surinam. I dag producerer selskabet olie i fem lande, med Danmark og Qatar som de største, og leder efter olie i fem andre lande.
"Der er ingen tvivl om at det har båret frugt at fokusere på færre lande. Men det er klart, at efterforskning skal man se over flere over flere år, og man skal passe på med at lade sig forblænde af et enkelt år", siger Kurt Normann Nielsen til avisen.
Mærsk Olie & Gas er omkring det 25.-største olieselskab i verden målt på forventede oliereserver.
Kilde: Dagbladet Børsen