Stort underskud hos Dansk Rederi
Dansk Rederi A/S, også kendt som Bianco Shipping, som har en mindre flåde af bulk carriers, hvoraf nogle er drevet i joint ventures med andre parter, fik i det seneste regnskabsår, der sluttede 30. juni, et underskud på 6,7 millioner dollar, hvilket er en markant tilbagegang fra 2013/14, der endte med et overskud på 200.165 dollar.
Arkivfoto.
”I det seneste regnskab, som netop er aflagt, fik vi et driftsmæssigt overskud før afskrivninger (EBITDA) på 1,2 millioner dollar. Sidenhen er fragtindtægter og skibsværdier for alle bulkrederier faldet kraftigt. Markedet har taget et historisk stort fald, det er faktisk endnu værre end i midten af 1980’erne”, siger Martin Holm, direktør for Dansk Rederi A/S, til Maritime Danmark.
”Handelssanktioner, reduceret kulfart især på Kina, en enorm tilgang af nye skibe og endelig større miljøkrav gør det meget svært at drive bulkrederi i dag. Vi har derfor sat to skibe til salg for at mindske eksponeringen til bulkmarkedet”, tilføjer han.
De to skibe, der er til salg, er Bianco Bulker og Bianco Dan, mens rederiet beholder de resterende tre skibe, der er tilbage i flåden.
Underskuddet på bundlinjen skyldes posten ”Indtægter af kapitalandele i associerede virksomheder”, som viser et underskud på 5,8 millioner dollar i 2014/15 mod et overskud på 605.768 dollar i forrige regnskabsår. Dansk Rederi har ejerandele i en række associerede virksomheder, hvor formålet er at kontrahere, eje og drive fragtskibe. Problemet er bare, at skibene opererer med driftstab på grund af de lave fragtrater.
Problemerne har været så store, at selskabet har set sig nødsaget til i det seneste regnskab at skrive, at forudsætningen for selskabets fortsatte drift er, at der opnås fornyet finansiering og afdragsfrihed på gælden til kreditinstitutterne. Det har Martin Holm dog ikke nogle yderligere kommentarer til.
”Der er ikke noget problem med finansieringen lige nu”, siger han og afviser at uddybe yderligere.
Redaktionen