Største rederikollaps i Korea siden Hanjin
Det koreanske rederi Dong-A Tanker er røget i et finansielt uføre, der betegnes som det største for rederier i landet siden Hanjins kollaps i efteråret 2016. Rederiet søgte i går om beskyttelse under den koreanske konkurslovgivning.
Rederiet, der blev stiftet i 1968, råder over en flåde på sytten skibe, bestående af to tørlastskibe, fire containerskibe, otte tankskibe og to biltransportskibe. Dong-A Tanker er en velkendt spiller på i asiatisk shipping og deres voldsomme problemer har overrasket mange, da rederiet har være profitabelt igennem de senere år.
I et brev til sine kunder fortæller Rederiet ifølge Splash, at det har søgt konkursbeskyttelse på grund af et “stært pres” fra Korea Development Bank og Korea Export-Import Bank. Problemerne skyldes angiveligt, at det mislykkedes for rederiet at få refinansieret sine biltransportskibe.
Rederiet har i de sidste uger søgt at løse sine finansielle problemer ved at forsøge at sælge nogle af sine skibe, men uden held.
Hanjin var verdens syvende største containerrederi med 97 containerskibe og 44 bulkere, da det i august 2016 gik i betalingsstandsning med en gæld på 5,4 mia. dollar. Det endelige punktum for det 40 årlige rederi blev sat, da det blev erklæret konkurs den 17 februar 2017 ved retten i Seoul. Kilde: Splash