Større udbud af brændstof til skibsfarten

En undersøgelse gennemført af Lloyds’ Register FOBAS viser, at forskellen på flammepunktet for dieselolie, der anvendes til søs og til lands, ikke kan begrundes med øget sikkerhed. Den viden åbner nu op for, at skibe kan få adgang til et langt større udbud af dieselolie.

Arkivfoto.

Det er Danmarks Rederiforening der med støtte fra den Danske Maritime Fond har bedt klassifikationsselskaber undersøge, om det vil være risikabelt at harmonisere reglerne om brændstofs flammepunkt for skibe med tilsvarende regler for biler.

Et brændstofs flammepunkt er den temperatur, hvor det under særlige forsøgsbetingelser kan antændes af åben ild. De nuværende sikkerhedsregler forlanger, at flammepunktet for skibsbrændstoffer er mindst 60°C, mens de tilsvarende europæiske sikkerhedsregler for biler kræver et flammepunkt over 55°C.

Både i historisk og i geografisk perspektiv har det tilladelige flammepunkt om bord på skibe varieret betydeligt, og først i 1981 kom kravet om 60°C ind i den internationale konvention om sikkerhed til søs. Det lader til, at et væsentligt argument for, at man netop valgte 60°C var, at det svarer til 140°F, som også er et pænt rundt tal på Fahrenheits temperaturskala, som dengang stadig blev anvendt i visse engelsktalende lande.

Undersøgelsen understreger, at flammepunktet for et brændstof ikke markerer en veldefineret fysisk overgang mellem noget sikkert og noget usikkert. I olieindustriens barndom var det lampeolie, der var den primære anvendelse, og derfor var det naturligt at bruge tilbøjeligheden til at blive antændt af en åben flamme til at skelne mellem forskellige olieprodukter. Den tilbøjelighed er imidlertid mindre relevant i forhold til risikoen for brand om bord på et skib. En brand, som involverer skibets eget brændstof, vil sandsynligvis opstå i maskinrummet, og her er der ingen åben ild. Maskinrumsbrande opstår, hvis olie lækker fra motoren og rammer meget varme maskindele, og her taler vi om temperaturer, der ligger et godt stykke over 60°C. Et par graders forskel på brændstoffets flammepunkt gør derfor ingen forskel i forhold til brandrisikoen.

Rapporten konkluderer, at kravet til diesel, som anvendes på skibe, uden forøget risiko om bord kan harmoniseres med reglerne for biler. Skibsfarten vil på den måde få adgang til et langt større udbud af diesel, som oven i købet opfylder de kommende svovlkrav. Disse krav forventes i løbet af en årrække at få skibsfartens efterspørgsel til at stige dramatisk, fordi det traditionelle skibsbrændstof som regel indeholder for meget svovl.

Rederiforeningen vil præsentere rapportens resultater på den internationale Green Ship Technology konference, der afholdes i København i slutningen af marts måned, og derefter arbejde for, at spørgsmålet om en ændring af reglerne bliver taget op i den internationale søfartsorganisation, IMO.

Rapporten kan hentes HER

Kilde: Danmarks Rederiforening

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

05.11.2025Maritimedanmark.dk

Norden forlænger med amerikansk biobrændselsgigant

05.11.2025Maritimedanmark.dk

ONE leverer kvartalsoverskud men advarer om tab

04.11.2025Maritimedanmark.dk

Nu bliver det sværere at gemme sig på havet

04.11.2025Maritimedanmark.dk

Stena Line overtager Wasaline og udvider i Østersøen

03.11.2025Maritimedanmark.dk

Norden ansætter ny chef for tørlast

03.11.2025Maritimedanmark.dk

MSC sprænger 7 mio. teu-grænsen

03.11.2025Maritimedanmark.dk

Skududveksling ved piratangreb mod Stolt-tanker

03.11.2025Maritimedanmark.dk

DSV rammes hårdt i ny imageundersøgelse

Jobmarked

Se alle

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent - Genopslag

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Samsø Rederi

Samsø Rederi søger Trafikdirektør

Vi søger en dygtig leder, der kan drive en organisation og en forretning, og som allerede har bevist det i en tilsvarende kompleks kontekst – i den private eller offentlige sektor – eventuelt inden for persontransport/rederidrift.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

09.11.2025

EMRI A/S

Marine Service Engineer

Are you a technical talent? Do you love traveling the world? Would you enjoy working on automation systems aboard vessel? If yes — we’re looking for you!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Crisis management and human behaviour - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of the Passenger Safety, Cargo Safety and Hull Integrity section of this course is to provide the mandatory level of knowledge required for all Masters, Chief Engineer Officers, Chief Mates, Second Engineer Officers and persons assigned immediate responsibility for embarking and disembarking passengers, for loading, discharging, or securing cargo, or for closing hull openings on board RO-RO passenger ships.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Dropped Objects (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide you with the knowledge to identify, prevent, and manage dropped objects in the workplace, ensuring a safer environment for yourself and others. The course also supports safe work practices in line with OSHA's requirements for workplace safety.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Hand Safety (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide an awareness of how, and why, a wide variety of hand related injuries can occur in the workplace. You will also learn how to treat specific injuries, along with practical advice on how to prevent them from occurring in the first place by following OSHA guidelines.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Hazard Awareness and Identification (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and skills to identify, assess, and address workplace hazards effectively. You will learn about various energy sources, control measures, contributing factors, and dynamic risk assessments to ensure a safer working environment for yourself and your colleagues.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
IMDG Code Awareness (Adaptive) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This STCW IMDG code awareness e-learning course is aimed at personnel involved in the transport of dangerous goods.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Job Safety Analysis (JSA) (Adaptive) - Global (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the essential knowledge and skills to conduct an effective Job Safety Analysis (JSA), and to promote a safer workplace.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course