Storebæltsforslag overrasker Scandlines
Scandlines er meget overraskede over regeringens forslag om at nedsætte taksterne på Storebæltsbroen. Rederiet venter naturligvis på at se, hvad der forslaget reelt går ud på, men er indstillet på at indrette sig derefter og fortsat være konkurrencedygtige.
”Vores forundring går først og fremmest på, at forslaget kannibaliserer et i forvejen uhyre presset Femern-projekt. De eksisterende prisniveauer og trafikmængder er i forvejen langt mindre end Femern-projektets forudsætninger, og den skrøbelige økonomi har hidtil hvilet på antagelsen om, at Storebæltspriserne kan holdes på et højt og kun inflationsreguleret niveau”, skriver Scandlines, med reference til CEO Søren Poulsgaard Jensen, i et svar til Maritime Danmark.
”Nu rokkes der også ved den del af Femern-tunnellens hårdt pressede økonomiske grundlag. Ministeriet regner med, at priskonkurrencen fra Storebælt ’kun’ vil fjerne 500 biler fra Femern tunnelen. Tallet er lige så overraskende, som det er udokumenteret – lige som de fleste andre traffiktal, som Femern-tunnellens økonomi hviler på.
Uanset hvad, så medfører en gennemførelse af forslaget, at der nu opstår en stor forskel mellem Femern-tunnellens prissætning og priserne på Storebæltsbroen. Forskellen stiller Femern Bælt-forbindelsen svagere i konkurrence med både Storebælt og Scandlines, medmindre Femern sænker priserne, og det tillader økonomien i projektet ikke. Et presset projekt svækkes yderligere”, står der videre i svaret fra Scandlines.
”Scandlines er en privat, kommerciel virksomhed, som konkurrerer på markedsvilkår, så rederiet kan ikke se frem til nogen form for kompensation. Vi klarer os uden, som vi har gjort siden privatiseringen”, skriver Scandlines som svar på et konkret spørgsmål fra Maritime Danmark.
Kilde: Redaktionen