Storebæltsfærge vælter kommune-budget
Det bliver særdeles dyrt for Slagelse Kommune at indrette den gamle storebæltsfærge Broen til maritimt museum og kulturhus. En fuld renovering af færgen vil koste 243 millioner kroner, mens det vil koste 9,3 millioner kroner at droppe projektet og skrotte færgen.
Slagelse Kommune er havnet i noget af et dilemma, efter at en ekspertundersøgelse har slået fast, at det vil koste kommunen 243 millioner kroner at fuldføre et allerede påbegyndt projekt - at bevare den tidligere storebæltsfærge Broen for eftertiden som museum.
Kommunen har allerede brugt 17 millioner kroner på at købe færgen og anbringe den i et tørlagt bassin i den gamle Halsskov Færgehavn. At finde yderligere 243 millioner krober i det kommunale budget, er ifølge borgmesteren ikke realistisk.
”Vi står med en kommune, der skal spare 1,6 milliarder på driften over de næste 4 år. På den baggrund har jeg svært ved at se, hvordan vi skal finde millioner til færgeprojektet”, siger Knud Vincents, borgmester i Slagelse Kommune, til TV2.
Finder kommunen ikke pengene til at renovere færgen og indrette den til museum, er skrotning det billigste alternativ - mens sænkning som kunstigt rev og konservering for eftertiden nævnes som mulige, men dyrere, alternativer.
M/F Broen blev bygget på Frederikshavn Værft i 1951 og indsat på ruten Nyborg-Korsør i 1952 - dengang som en topmoderne færge med plads til hele 70 biler. Det var mange på den tid.
I 1957 flyttede bilfærgerne til Knudshoved-Halsskov og Broen flyttede med og sejlede dér indtil 1966, hvor den blev indsat på Aarhus-Samsø-Kalundborg overfarten. Her sejlede den indtil 1992, hvor dens aktive år sluttede. Men færgen overlevede bl.a. som diskoteksfærge i Aarhus.
Redaktionen