Storebæltsfærge får cypriotisk flag
Dansk farvand er efterhånden tømt for aktive færger med en fortid på DSB’s Storebæltsforbindelser, Nyborg-Korsør og Halskov-Knudshoved. Nu forsvinder endnu en færge fra før broens tid fra dansk farvand.
Når Scandlines m/f Prins Joachim afhentes af sine nye ejere fra Middelhavet, er der kun to tidligere Storebæltsfærger tilbage herhjemme. Den ene er m/f Broen, der ligger fortøjet i Nyborgs gamle færgelejer og venter på sin skæbne. Måske lykkes det museum og kommune at gøre den til en ny attraktion.
Den anden tidligere Storebæltsfærge i dansk farvand er Prins Joachims søsterskib, m/f Kronprins Frederik. Den er stadig nogle måneder endnu aktiv i den daglige drift hos Scandlines på Gedser-Rostock. Senere på året vil den få status af reservefærge på begge rederiets Østersøruter. Det sker, når nybygningen m/f Copenhagen er klar fra Fayard ved Odense Fjord.
I mandags blev Copenhagens søsterskib, den Odense-byggede m/f Berlin sat ind på Gedser-Rostock, og den gjorde dermed m/f Prins Joachim overflødig.
M/f Prins Joachim var en af tre andengenerations Intercity-færger bygget omkring 1980 i Nakskov og Helsingør. Den tredje var m/f Dronning Ingrid, der i dag sejler som hospitalsskibet Africa Mercy.
Prins Joachim er solgt til det græske rederi European Seaways, som siden 1990 har drevet færgefart i Grækenland, Italien og Albanien. Den 36 år gamle Storebæltsfærge bliver den største og nyeste i rederiets flåde på nu fire færger. Prins Joachim har været tyskflaget under det dansk-tyske Scandlines. Nu får den et cypriotisk flag og bliver malet blå ligesom rederiets øvrige færger. Samtidig ændrer færgen navn, så den fremover slet og ret kommer til at hedde ”Prince”.
Kilde: Søsiden, Fyns Amts Avis