Store besparelser ved hovedrenovering
Den lille Nordals færge Bitten, der pendulerer mellem Hardeshøj og Ballebro skal på værft til det årlige tjek, der denne gang også inkluderer en hovedrenovering af motorerne. Og det vil betyde en ganske betragtelig brændstofbesparelse på den nu 20 år gamle færge, der betjener en af landets ældste overfarter.
Foto: Faergen-bitten.dk.
Til sommer er det 20 år siden, at Bitten blev bygget færdig på Assens Skibsværft og indsat på den tussegamle rute til Nordals.
Og med hovedrenoveringen af de to Scania DI12 motorer på færgen, der har plads til 147 passagerer og 30 biler, ventes ifølge Sønderborg Kommune at føre til en brændstofbesparelse på 15 pct., skriver kommunen i en pressemeddelelse.
Færgen er på grund af værftsbesøget ude af drift i uge 11 fra 15. marts til og med lørdag 20 marts.
Færgeruten over Als Fjord er blandt de ældste i Danmark. Man har således kendskab til, at der har været færgefart mellem Ballebro i Jylland og Hardeshøj på Nordals helt tilbage fra 1683, hvor ruten var indtegnet på et kort. Men forbindelsen er formentlig ældre end det, skriver faergen-bitten.dk om overfartens historie.
“I 1720´erne havde færgemanden 3 både for at tilfredsstille behovet. To store til vogne og heste og en lille til at sætte passagerer over i. Færgeriet tog først sin nuværende form lige efter 2.Verdenskrig. Indtil da havde man roet passagererne over Als fjord,” fremgår det af hjemmesiden.