Store alliancer redder containerskibsfarten
Når der igen kommer et opsving inden for containerskibsfarten, hvilket sandsynligvis vil ske i 2016 eller 2017, vil det blive baseret på de nye store alliancer mellem containerrederierne og den fortsatte reduktion af enhedsomkostningerne.
Ifølge analysefirmaet Drewry bliver der leveret mellem 45 og 53 ULCV’er i 2015 og 2016 samtidig med, at værfterne leverer 100 skibe mellem 8.000 og 10.000 TEU. Det vil ifølge Drewry betyde en reduktion i enhedsomkostningerne og mulighed for overskudskapacitet på nogle ruter. Samtidig forudser Drewry, at fragtraterne vil falde 3-4 procent i 2015 på årsbasis.
Fokus er derfor i øjeblikket mere på omkostningerne end på indtægterne, og den strategi begynder at give et afkast til rederierne. Tendensen vil være, at omkostningerne falder hurtigere end fragtraterne, hvilket betyder, at nogle af rederierne vil begynde at give overskud.
Enhedsindtægterne er faldet fire procent i årets første halvdel sammenlignet med samme periode sidste år, mens enhedsomkostningerne er i samme periode faldet seks procent på årsbasis.
En af de nye alliancer er 2M mellem Maersk Line og MSC. Alliancen er en skibsdelingsaftale, der omfatter 185 skibe på 21 ruter med en samlet kapacitet på 2,1 millioner TEU.
Kilde: World Maritime News