Stor risiko ved krydstogter i Grønland
Forsker i maritim sikkerhed, Hans Otto Kristensen, advarer mod sejlads med skibe, der er uegnede til det arktiske område. Styrmand Bjarne Rasmussen, der har sejlet på Grønland i over 20 år, mener også, at det stigende antal krydstogter indebærer en stor risiko.
”Turen kan blive livsfarlig. Den kan blive en katastrofe, for om sommeren flyder farvandene i nord og syd med betonhårde gletsjere på størrelse med boligblokke, som kan slå hul på skroget, som ikke altid er bygget til isfyldte farvande”, siger Bjarne Rasmussen til Metroxpress.
Chefkonsulent i Danmarks Rederiforening og forsker i søsikkerhed Hans Otto Kristensen er enig og påpeger, at langt de fleste krydstogtskibe slet ikke er bygget til at sejle i de kolde isfyldte arktiske farvande.
”Der er en stor risiko for, at skroget får skader. Men i modsætning til Concordia-ulykken, som skete helt tæt på land i Middelhavet, og hvor 99 procent overlevede, så går den ikke i Grønland. Her vil skibet kunne forsvinde på det dybe vand, og man kan ikke ved evakuering forvente, at man får reddet folk i land. Samtidig kommer de ombordværende ned i hamrende koldt vand, hvis de forlader skibet på samme måde som Costa Concordia, hvor mange redningsbåde ikke kunne benyttes på grund af skibets store slagside, siger Hans Otto Kristensen til Metroxpress.
Vicedirektør i Søfartstyrelsen Francis Zachariae udtrykker også bekymring i forbindelse med de store uegnede skibe, der kan have op til 4.000 mennesker om bord,
da de kun er bygget til krydstogtsejlads i varme områder som Middelhavet og Caribien.
”Det er rigtigt, at det er farligt at sejle deroppe. Men det er muligt. Reglerne skal dog strammes deroppe, og det er vi i fuld gang med”, siger Francis Zachariae.
Kilde: nordjyske.dk