Stor lodssynder omgår igen anbefaling
Den Antigua-indregistrerede bulkcarrier Selandia, der sidste år toppede Søfartsstyrelsens statistik for overtrædelser af IMO's lods-anbefalinger i dansk farvand, får i morgen endnu et flagstatsbrev. Trods en dybgang på 14,3 meter har Selandia ikke bestilt lods mellem Grenå og Skagen.
Skibe med en dybgang på mere end 11 meter falder ind under IMO's internationale lods-anbefalinger om at medtage lods på hele strækningen mellem Gedser og Skagen. Hidtil har den danske praksis dog været ikke at påtale, hvis et skib der stikker under 13,0 meter, ikke bruger lods på strækningen Skagen – Grenå.
Den 229 meter lange bulkcarrier Selandia, der er indregistreret i Antigua Barbuda og ejet af tyske Danz & Tietjens Schiffahrtsgruppe, serieovertræder imidlertid IMO-anbefalingen ved systematisk at fravælge lods på hele ruten fra Gedser til Skagen.
I morgen er Selandia atter på vej fra Ust Luga i Rusland til Storbritannien, og endnu engang har skibet kun bestilt lods mellem Gedser og Grenå. Med en dybgang på 14,3 meter foreskriver IMO's lodsanbefaling imidlertid, at skibet af sikkerhedsmæssige grunde bør medtage lods hele vejen til Skagen.
Af samme grund er Selandia blevet gjort opmærksom på overtrædelsen og har fået tilsendt HELCOM-konventionen.
Danz & Tietjens Schiffahrtsgruppe har ikke ønsket at besvare Søfartens Ledere på spørgsmål om, hvorfor Selandia så ofte i 2013 undlod at tage lods i dansk farvand, og at et af deres skibe fylder næsten 10 procent af den samlede danske statistik for totalovertrædelser af IMO's lods-anbefalinger i 2013, vedrørende strækningen mellem Gedser og Skagen.
Det 249 meter lange og 44 meter brede græske tankskib Delta Pioneer sejler, ligesom Selandia, igennem dansk farvand i morgen, på sin vej fra russiske Vysotsk til Rotterdam. Last med såkaldt crudeoil har skibet en dybgang på 13,1 meter. Ligesom Selandia har Delta Pioneer, i strid med IMO-anbefalingerne, kun bestilt lods fra Gedser til Grenå.
Kilde: Søfartens Ledere