Stor energibesparelse på Scandlines-færge
Scandlines har opnået en kæmpe energibesparelse på hybridfærgen Prinsesse Benedikte på Rødby-Puttgarden overfarten. Besparelsen på i alt to millioner kWh om året er opnået ved at skifte til energibesparende EC-ventilatorer fra ebmpapst monteret på vippeplader.
”Det kræver ekstremt meget energi, når en ventilator skal køre baglæns. Den er ikke designet til det, så den arbejder dårligt med et stort energitab. For at løse det problem måtte vi tænke i alternative baner”, siger Markedschef Niels Knokgård fra ebmpapst.
Størstedelen af besparelsen er fundet på vogndækket, hvor ventilatorerne er monteret på en vippeplade, så de kan blæse begge veje på vogndækket afhængig af sejlretningen. Vippe-løsningenpå vogndækket tegner sig for 60 procent af den samlede besparelse, 1,2 millioner kWh årligt.
Færgens Senior Chief Engineer Carsten Johansen har i et samarbejde med ventilatorleverandøren ebmpapst Denmark optimeret ventilationen overalt på færgen. Investeringen er tjent hjem på godt 1 år.
De gamle ventilatorer blev sat til at køre baglæns, når behovet skiftede, og det krævede enorme mængder af energi. Energibesparelsen på ventilationen betyder, at færgen nu på de fleste ture kan klare sig med den ene dieselgenerator og batteripakken.
Kilde: Scandlines