Stockholm vil have nye el-pendlerfærger
Stockholms Läns landsting har planer om at købe hurtigtgående og miljøvenlige pendlerfærger. Antallet af passagerer i pendlerbådstraffikken i Stockholm er steget kraftigt og tilfredsheden er stor. Første kvartal i år var der 525.000 passagerer mod 300.000 i den samme periode i 2013.
”Flere og flere mennesker ønsker at sejle på vandet i Stockholm.Trods øget overbelastning, er det stadig skyhøj tilfredshed. Derfor fortsætter vi med at udbygge pendlerbådstraffikken og i august starter den nye rute mellem Ekerö og Stockholm”, siger Gustav Hemming, medlem af miljø, skærgård og regional planlægningudvalg, til Sjöfartstidningen.
Stockholms Län planlægger nu at købe nye, hurtigere og mere miljøvenlige både i aluminium eller komposit. En undersøgelse har vist, at bådene, der anvendes i Rotterdam kunne passe godt i Stockholm. Til planerne hører en standardisering af anløbsbroerne.
Danske værfter kan dog også måske komme i betragtning. Faaborg Værft leverede i 2014 en el-havnebus til Stockholm. El-færgen, Sjövägen, sejles af rederiet Ballerina AB, den er 24 meter lang, syv meter bred og har plads til 150 passagerer. Den sejler inde i Stockholms centrum om dagen og bliver ladet op om natten.
Færgen er isforstærket og udrustet med dobbelt konventionelt propelleranlæg, 2x160 kW elektromotorer til fremdrift, 500 kWh batteribank, elektrohydraulisk styresystem og elektrisk bovpropel. Passagerne har ombordstigning i skibets stævn, hvorfra de har direkte adgang til en passagersalon via to automatiske glasskydedøre.
”Det fungerer perfekt. De sejler hele dagen og lader op om natten. På baggrund af de positive meldinger vi får tilbage fra Stockholm, er der ingen tvivl om, at vi snart ser en øgning i efterspørgslen på el-bådene”, sagde Jan Mortensen, direktør for Faaborg Værft, i februar 2015.
Kilde: Sjöfartstidningen