Stigende travlhed i Hirtshals Havn.
Hirtshals Havn har i årets første fem måneder oplevet et boom i antallet af rejetrawlere, som lander frosne rejer. Efter et par sløve år med 3-4 rejetrawlere om året, har Hirtshals Havn allerede nu haft anløb af fem rejetrawlere. Det voksende antal ventes at fortsætte året ud.
”Vi har nogle gode faciliteter til losning af disse trawlere. En ny kaj med vanddybde på 10.50 meter, gør at trawlerne kan lægge til lige uden for frysehuset. Desuden har Hirtshals fået et godt ry i forhold til losning af disse skibe.
Vi har havnearbejdere som kan losse skibene meget hurtigt, hvilket betyder mindre tid i havnen og mere tid på søen. Det gode samarbejde mellem North Atlantic Shipping og Hirtshals Stevedore, der står for losningen, er af afgørende betydning ved disse anløb”, siger direktør Jens Skødt Petersen fra shippingvirksomheden, North Atlantic Shipping.
Rejetrawlerne er grønlandske og canadiske fabriksfartøjer, der fanger rejer ved Grønland. De kan forarbejde og indfryse produkterne ombord, og lasten på de fem anløb har varieret mellem 350 og 700 tons.
Skibenes store kapacitet betyder kræver mange mandetimer ved losningen. Normalt er der cirka 20-22 mænd beskæftiget i skibet og på kajen. Desuden skaber det stor ekstra aktivitet på de frysehuse, der håndterer lasten, så i alt øger anløbene beskæftigelsen betragteligt.
Havnens investering i uddybning og bedre landingsfaciliteter og kajanlæg er en af grundene til de flere anløb af rejetrawlere. I 2012 blev en del af Østbassin 2 uddybet til 10,5 meter. Det gjorde det muligt for større fiskefartøjer at lande direkte til frysehusene.
Havnens placering ved Nordsøen og starten af det europæiske motorvejsnet gør det nemt at transportere varerne videre ud til forbrugere over hele verden.
Kilde: Hirtshals Havn