Stigende priser på containerfragt fra Kina
Den kinesiske eksport til Europa bliver ved med at skyde i vejret. Det samme gør prisen på at få fragtet en container fra Kina til Europa. Prisen er fordoblet i l løbet af det sidste år. Og nye stigninger er på vej. Importørerne raser.
Den voksende ubalance i samhandlen mellem Kina og Europa, tvinger rederierne til at sejle tomme containere tilbage til Asien. Og det er der ikke meget forretning i.
Derfor har
rederierne lige sat prisen for at transportere en 20-fodscontainer fra Kina til Europa op med 150 dollar. Og til oktober kommer der endnu en prisstigning.
De gentagne prisstigninger får nu Håndværksrådet, der blandt andet organiserer mindre, danske Kinaimportører, op af stolen:
"De store udsving er et stort problem. Specielt for vores medlemmer, som har indgået længerevarende kontrakter med deres kunder", siger Jens Kvorning, afdelingschef i Håndværksrådet til Erhvervsbladet.
"Den almindelige holdning er, at der ikke er konkurrence. Tilbudene varierer stort set ikke", siger Jens Kvorning.
"Værst er det gået ud over importører af tunge varer, som granit, maskiner
Det er ekstra dyrt og ofte lader rederierne dem stå på kajen i Kina. Der er flere af vores medlemmer, som ser sig om, efter alternative produktionssteder, måske i Portugal eller Tyrkiet".