Stena Lines nye færge på vej til Europa
Færgerederiet Stena Lines nybyggede færge Stena Embla er leveret og er nu på vej fra værftet i Kina på sin seks uger lange rejse til Europa. Færgen vil komme i drift på Det Irske Hav i begyndelsen af 2021.
Stena Embla er det tredje nybyggede skib, der leveres til Stena Line i et og samme år. Tidligere på året kom søsterfærgerne Stena Estrid og Stena Edda nemlig i drift på ruterne mellem Dublin, Irland og Holyhead, Wales samt Belfast, Nordirland og Birkenhead/Liverpool, England, skriver Stena Line i en pressemeddelelse.
”Stena Embla og hendes søsterskibe er virkelig den næste generation af færger. Energieffektive, fleksible, moderne og tilpassede både gods- og persontrafik. Dette er endnu en vigtig milepæl i Stena Lines løbende modernisering af flåden og vores plan om at bidrage til at reducere transportsektorens klimapåvirkning,” siger administrerende direktør i Stena Line, Niclas Mårtensson.
De nye færger er 215 meter lange RoPax, der er optimeret til både gods- og persontrafik med en kapacitet på 3.100 meter lastdæk, bildæk til 120 biler og en samlet passagerkapacitet på 1.000 mennesker.
Færgerne er op til 30 pct. mere energieffektive end de eksisterende færger og er bygget til at kunne konverteres til methanol- eller LNG-drift.
I løbet af året er konstruktionen af yderligere to længere færger i modellen E-Flexer også påbegyndt på samme værft.
De to større færger vil være 240 meter lange med en lastkapacitet på 3.600 længdemeter. I alt vil de større færger også have 50 pct. flere kahytter og sengepladser, 30 pct. øget passagerkapacitet og yderligere 15 pct. lastkapacitet.
De længere skibe forberedes på at blive tilsluttet landstrøm under havneophold, hvilket også gør det muligt at konvertere til elhybrid i fremtiden. Leverancen er planlagt til 2022, men Stena Line har endnu ikke afsløret færgernes navne eller ruter.
Kilde: Stena Line