Stena katamaran sendes til ophugning

Stena Voyager, der i 1996 var en af de tre banebrydende katamaranfærger, som det svenske rederi indsatte på udvalgte internationale ruter, sendes nu til ophugning. Tiden, og især brændstofpriserne, er sejlet fra skibets kraftige gasturbiner.

17 år efter at Stena Line nye hurtigsejlende katamaranfærger af typen HSS 1500 blev sat i drift, er det første af de tre skibe nu på vej til skærebrænderen. Torsdag bugseres Stena Voyager til Landskrona for at blive hugget op.

Tilbage i Stenas rutenet er stadig det første skib af klassen, Stena Explorer, som sejler på ruten mellem Dun Laoghaire i Irland og Holyhead i Wales. Det tredje og yngste skib af HSS 1500 klassen, Stena Discovery, blev i 2009 solgt til et rederi i Venezuela.

Alle tre katamaraner af typen HSS 1500 er bygget i Finland, mens den noget mindre katamaran af typen HSS 900. Stena Carisma, der er bygget i Norge, fortsat sejler mellem Frederikshavn og Gøteborg.

Stena Voyager sejlede fra indsættelsen i 1996 og frem til udfasningen i 2011 på ruten mellem Stranraer og Belfast. De sidste to år har den været lagt op i Belfast.

Stena Line har igennem længere tid uden held forsøgt at sælge Stena Voyager. Herhjemme forsøger Mols-Linien fortsat at få solgt sine danskbyggede gasturbinedrevne katamaraner.

Kilde: Sjöfartstidningen.

Artikler

01.10.2023|Maritimedanmark.dk

Italiensk kystvagt redder 177 fra brændende færge

30.09.2023|Maritimedanmark.dk

Transportskib til Airbus-dele skal have hjælp af vinden

30.09.2023|Maritimedanmark.dk

Royal Arctic Line afskediger sin topchef

29.09.2023|Maritimedanmark.dk

FN fejrer 50-året for MARPOL - men der venter et betydeligt arbejde

29.09.2023|Maritimedanmark.dk

Grøn jomfrurejse kostede Maersk enorm merpris

29.09.2023|Maritimedanmark.dk

FN advarer: Udledningen fra skibsfarten kan eksplodere

Copyright 2023