Stena Germanica er nu brandsikret
Verdens første skib, som sejler på metanol, kommer snart til at sejle i internationalt farvand, nemlig Stena Germanica, som Stena Line har valgt at konvertere til metanoldrift. SP har håndteret den nødvendige brandrisikobedømmelse baseret på SOLAS-regel 17 ”Alternativt design og arrangement”.
”En stor fordel er, at metanol kan produceres fra biomasse, hvilket åbner op for muligheden af at operere på et helt bæredygtigt brændstof i fremtiden. Derfor valgte Stena Line metanol til Stena Germanica for at opfylde de nye regler (om svovludledning, red.)”, siger Franz Evegren, brandforsker ved SP Sveriges Tekniske Forskningsinstitut.
En anden vigtig fordel ved at anvende metanol er forenklet transport og lagring, da brændstoffet er flydende ved almindelig stuetemperatur.
Brandrisikobedømmelsen er udført af SP som del af metanolkonverteringsprojektet, og det involverede også klassifikationsselskabet Lloyd’s Register, motorproducenten Wärtsilä og fartøjskonstruktøren ScandiNaos som nøglepartnere.
Stena Germanicas nye brandbeskyttelsesdesign blev godkendt i Sverige i januar, og i slutningen af måneden begyndte værftet på de nye brandbeskyttelsesinstallationer. Stena Line er nu sikker på, at brandsikkerheden ikke bare er opretholdt, men også forbedret med konverteringen til metanol.
Kilde: SP