Stena-færge har succes med batteridrift
Stena Lines projekt med at konvertere færgen Stena Jutlandica, som besejler ruten Göteborg–Frederikshavn, til et batterihybridfartøj gennemføres i flere trin. Førsta skridt i udviklingen viser positive effekter allerede efter en måned i drift, skriver Stena Line i ett pressmeddelelse.
”Vi har for exempel kunnet mindske vores dieselgeneratoranvendelse kraftigt og behøver nu kun at anvende en i stedet for tre. En anden positiv effekt er at der desuden findes et viktigt sikkerhedsaspekt, da vi ved kontinuerlig adgang til el minimerer risikoen for at ligge stille på grund af strømafbrud”, siger Johan Stranne, senior maskinmester på Stena Jutlandica.
Målet med at gennmføre projektet i flere trin for at kunne teste og vurdere det under sejlads. Hvis projektet bliver en succes kan batteridrift blive aktuel på andre fartøjer i Stena Lines flåde. Arbejdet med trin to er startet og målsættningen er at være i gang om cirka tre år.
Den tekniske løsning i første trin er udviklet af Stena Teknik i samarbejde med Callenberg Technology Group. Projektet finansieras for halvdelens vedkommende af støtte fra Trafikverket og EU.
Redaktionen