Søværnet vil sende vedligehold til udlandet
Forsvarsminister Nicolai Wammen har besluttet, at en syvårig vedligeholdelseskontrakt på samtlige 53 flådefartøjer skal tilrettelægges som et EU-udbud, så udenlandske værfter får mulighed for at byde på opgaven, der har en værdi af 700 millioner kroner. Det kan betyde tab af danske arbejdspladser.
”Der er tale om et grelt eksempel på overimplementering. Den danske stat er eneste EU-land, der ikke anvender en helt særlig paragraf i Rom-traktaten (346), som giver klar og enkel adgang til at undlade at sende opgaver for Søværnet i EU-udbud”, siger Jenny N. Braat, adm. direktør for Danske Maritime.
Hun vurderer, at op mod 1.000 job er på spil, hvis Søværnet lægger opgaverne i udlandet.
Den danske enegang betyder samtidig, at de danske værfter ikke har mulighed for at byde på tilsvarende opgaver i andre EU-lande, eftersom andre EU-lande ikke sender sådanne opgaver i EU-udbud.
”Det er ikke i Søværnets interesse at udvande kompetencerne på de danske værfter. Hvis der opstår en krise, og flåden får brug for værftskapacitet med kort varsel, er det vigtigt at have en lokal værftsindustri”, siger Jenny N. Braat.
' Forsvarsministeren afviser, at man kan bruge artikel 346 i Rom-traktaten som grundlag for at undlade EU-udbud af vedligeholdelsesopgaverne.
”Den kan kun anvendes i helt særlige tilfælde og efter en konkret vurdering, hvor væsentlige nationale sikkerhedsinteresser vil kompromitteres ved et internationalt udbud. Skibsvedligeholdelse vurderes ikke at opfylde dette kriterium”, lyder et svar fra Nicolai Wammen.
Forsvarsministeriet er ikke eneste statslige myndighed i Danmark, der vil sende værftsopgaver til udlandet. Sidste år skulle Naturstyrelsen have bygget to skibe. Denne ordre gik til et engelsk værft, selvom blandt andet Faaborg Værft også havde budt på opgaven.
Kilde: Dagbladet Børsen