Søfolk skal coronatestes inden påmønstring

Danske Rederier retter nu sammen med Metal Maritime og Maskinmestrenes Forening henvendelse til de danske sundhedsmyndigheder for at få nogle retningslinjer for, hvordan søfarende kan testes for coronavirus og evt. antistoffer, før de påmønstrer.

”Behovet for at afløse de søfarende på havet stiger dag for dag. De har været væk meget længe, og så snart det er muligt, skal vi have skiftet besætningerne. Men det kræver, at vi er helt sikre på, at de nye besætninger er smittefri, og derfor skal de kunne testes lige op til afgang og have mest mulig vished og dokumentation for, at de er fri for coronavirus”, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

Konkret anmoder Danske Rederier sammen med fagforeningerne Sundhedsstyrelsen om snarest at udarbejde sundhedsfagligt funderede retningslinjer for covid-19 test af søfarende og sørge for den nødvendige testadgang. Desuden bør der være mulighed for at blive testet for antistoffer, så snart dette bliver en reel mulighed.

”Test er et godt værktøj, men kan ikke stå alene. Det er vigtigt at få udviklet retningslinjer for, hvordan en kombination af test, isolation, monitorering og transport, kan forhindre at smitte bringes ombord,” siger Lars Have Hansen, formand for Maskinmestrenes Forening.

Også Metal Maritime ser et stort behov for at få klarlagt og smidiggjort processen for besætningsskift:

”De søfarende er nøglepersoner og løser en kæmpe opgave i disse uger. Vi skal tage hånd om vores folk på havet, og derfor er vi nødt til at have sundhedsmyndighederne til at få øjnene op for behovet for test og retningslinjer,” siger Ole Philipsen, formand for Metal Maritime.

De tre organisationer foreslår, at strategien kommer til at omfatte søfarende med et gyldigt dansk sundhedsbevis, som skal rejse ud indenfor et nærmere fastsat antal dage. Ud over de søfarende ønsker parterne også, at ansatte på mobile anlæg som boreplatforme omfattes af retningslinjerne.

Globalt er flere hundrede tusinde søfarende i samme situation, og en række internationale maritime organisationer arbejder på at lave et internationalt sæt retningslinjer for, hvordan der gradvist kan åbnes op for skift af skibsbesætninger.

Men da en international løsning kan have længere udsigter, er der i branchen et ønske om og behov for, at man fra dansk side allerede nu tager initiativer, der stiller danske søfolk i den bedst mulige position ved et besætningsskift.

Kilde: Danske Rederier

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

01.12.2025Svitzer

Sponseret

Den oversete brik i vores kritiske infrastruktur

01.12.2025MARPRO Group

Sponseret

Employer branding – en nøgle i kampen om arbejdskraften i det maritime Danmark

01.12.2025Fjord Line Danmark

Sponseret

Fjord Line: Vi sejler – med fokus på mennesker, trivsel og gode oplevelser

29.11.2025Maritimedanmark.dk

To tankskibe brænder i Sortehavet

28.11.2025MARPRO Group

Sponseret

Rekruttering i den maritime branche

28.11.2025Svitzer

Sponseret

Tid til familien selvom du er på havet

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Danmark genopstiller til IMO Rådet for 2026-2027

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Singapore nu større flagstat end Hong Kong

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle