Søfartsstyrelsen forbedrer sin service
Søfartsstyrelsens gør nu den såkaldte point of contact-ordning, der har kørt som en forsøgsordning siden maj, permanent. Ordningen indebærer, at hvert rederi er tilknyttet et fast team af skibsinspektører, der har et indgående kendskab til rederiet og dets særlige behov.
”Ordningen gør det nemmere at være et rederi i Danmark, og den gør også mit arbejde med jævnlig kontakt til myndighederne nemmere. Der er ikke unødig ventetid, og processerne kører glat. Jeg synes, at det er et godt initiativ”, siger General Manager, SQE ved Torm, Robert Degn Nielsen.
Ud over at give rederierne en bedre og mere effektiv service er meningen også, at det skal gøre det lettere for nye rederier at etablere sig i Danmark eller indflage tonnage til dansk flag.
”Hvor et rederi bosætter sig hænger vel ofte først og fremmest sammen med økonomi, men det spiller også ind, om søfartsadministrationen i det pågældende land er til at gå til. Får et land først et ry som et sted, hvor der mangler overblik, og alt er besværligt, så trækker det klart fra”, siger Robert Degn Nielsen.
Robert Degn Nielsen fremhæver også, at ordningen er en stor fordel for rederier, der har kontorer i flere lande, da inspektørerne i de andre lande af og til kan have svært ved at finde den rette tilgang. Med ordningen er der altid en fra PoC-gruppen, der vender hurtigt tilbage på alle henvendelser.
De skibsinspektører, der har været involveret fra Søfartsstyrelsen, er også positive og ser gode muligheder i ordningen.
”Ordningen har fremmet dialogen med rederierne, og den giver mulighed for at komme dybere ned i de udfordringer, der eventuelt er. Det har også som fagperson været en stor tilfredsstillelse at opleve, at vi kan løse meget up-front", siger skibsinspektør i Søfartsstyrelsen Jette Bloch Arrias, der er en af de inspektører, der har deltaget i forsøgsordningen.
Kilde: Søfartsstyrelsen