Søfartsstyrelsen ændrer lods-praksis
Med virkning fra 1. januar bliver alle skibe, der ikke overholder IMO's lodsanbefalinger i danske farvande, indberettet til flagstaten. Før årsskiftet var praksis, at nogle skibe kunne sejle på strækningen Grenå-Skagen selvom de ikke tog lods i henhold til anbefalingerne.
”I lyset af ændringen af Lodsloven, der havde som formål at få flere skibe til at tage lods og på længere strækninger, har Søfartsstyrelsen siden den 1. januar 2015 fortaget indberetning til flagstaten af alle skibe, der ikke efterlever IMO anbefaling om benyttelse af lods i Rute Tango mellem Gedser og Skagen nævnt i IMO SN. 1 Cirkulære 263”, oplyser Søfartsstyrelsen til Søfartens Ledere.
IMO's anbefalinger for at tage lods igennem danske farvande gælder for alle skibe med en dybgang over 11 meter. Anbefalingen gælder for hele strækningen igennem danske farvande, fra Gedser og hele vejen til Skagen.
Den danske praksis har indtil nytår været, at SOK, MAS og Søfartsstyrelsen har ladet de skibe, der stikker mellem 11 og 13 meter, slippe for lodsning på strækningen mellem Grenå og Skagen. Regeringen besluttede ellers tilbage i 2003 hvordan praksis skulle være.
•Maritime Assistance Service, MAS, skal anråbe alle skibe, der ikke overholder IMO's lodsanbefalinger, så de får en ekstra mulighed for at bestille lods i henhold til anbefalingerne. •Skibe, der ikke efterlever IMOs lodsanbefalinger under gennemsejling af danske farvande, indberettes til flagstaten med et såkaldt flagstatsbrev.
•Inspektionerne i regi af havnestatskontrolordningen skærpes for skibe, der ikke efterlever IMO's lodsanbefalinger. Manglende lods skal betyde, at skibene får flere kontrolbesøg af myndighederne.
Kilde: Søfartens Ledere