Søfartens Ledere skuffet over dom
Højesteret har i dag afsagt dom i den såkaldte DIS-skattesag, og dommen gik Søfartens Ledere imod. Højesteret stadfæstede Østre Landsrets afgørelse fra tidligere på året. Stadfæstelsen gælder både sagen mod DFDS og sagen mod Skatteministeriet.
”Vi er skuffede over, at vi ikke fik medhold, men anerkender naturligvis, at landets højeste domstol har talt. Den umiddelbare konsekvens af dommen er, at nettolønssystemet i DIS er fuldstændigt adskilt fra skattesystemet i Danmark, og det mener vi kræver handling fra Folketinget”, siger Fritz Ganzhorn, direktør i Søfartens Ledere, som tilføjer, at Søfartens Ledere har tænkt sig at følge op på dommen.
Søfartens Ledere førte sagen som mandatar for to medlemmer i DFDS.
Danmarks Rederiforening førte på den anden side sagen som mandatar for DFDS A/S. Her er der ikke overraskende tilfredshed med dommen.
”Vi synes, at det er et godt resultat, der er helt i overensstemmelse med den danske model. Spørgsmål om løn og overenskomster hører til på forhandlingsbordet og ikke i en civil retssal. Sagen har i flere år skabt unødig usikkerhed om rederiernes rammevilkår, og vi er derfor tilfredse med, at der endelig kan sættes punktum”, siger Anne Windfeldt Trolle, direktør i Danmarks Rederiforening.
Baggrunden for sagen er skattereformen i 2010, hvor Folketinget sænkede skatten på arbejdsindkomst for almindeligt lønnede danskere. Søfartens Ledere mente, at deres medlemmer havde krav på en tilsvarende automatisk lønstigning. Det er den påstand, som Højesteret i dag har afvist.
Afgørelsen er vigtig for danske rederier, da Søfartens Ledere var med til at stille spørgsmålstegn ved nettolønsordningen.
”Danmark er en af verdens største søfartsnationer, fordi vi har konkurrencedygtige rammevilkår, hvor nettolønsordningen er en hjørnesten. Ordningen er forudsætningen for, at vi kan beskæftige danske søfarende og være konkurrencedygtige. Det er derfor positivt for både rederier, for Det Blå Danmark og for beskæftigelsen af søfolk, at vi nu kan sikre ro om de grundlæggende vilkår for rederierne i Danmark”, siger Anne Windfeldt Trolle.
Kilde: Søfartens Ledere/Danmarks Rederiforening