Smit Salvage skal sikre farlig olielast
Det bliver det hollandske bjærgningsselskab Smit Salvage der skal tømme den 46 år gamle tærede FSO Safer, der er fyldt med 1,1 mio. tønder råolie udgør en tikkende miljøbombe i Det Røde Hav få sømil fra Yemens kyst.
Smit Salvage starter med at stabilisere FSO Safer, så den kan holde til at blive tømt for olielasten uden at der sker yderligere skade. Denne del af operationen ventes at tage fire måneder.
På grund af borgerkrigen i Yemen er den 407.000 DWT store FSO Safer ikke blevet vedligeholdt siden 2015, og risikoen for at der sker massive olieudslip fra FSOen er overhængende.
FSO Safer, der er bygget i 1976, indeholder fire gange så meget råolie som Exxon Valdez, der i 1989 forårsagede, hvad der er blevet kaldt en af de største miljøkatastrofer i USA´s historie ud for Alaskas kyst.
Planen er at overføre de 1,1 millioner tønder olie til et andet tankskib, for derefter at bugsere FSO Safer væk til ophugning. Den samlede operation koster omkring 115 millioner dollar – hvoraf de første 75 millioner dollar nu er skaffet.
Operationen er blevet mulig efter ar der i april blev indgået en aftale mellem Houthi-militsen, der kontrollerer området, og FN – samt doneret de nødvendige økonomiske midler til at påbegynde operationen.
FSO Safer har ligget knap 5 sømil ud for Yemens vestkyst i mere end 30 år.
Redaktionen