Små færger bør sejle på el eller gas
Små danske færger bør konverteres til el og de lidt større bør konvertere til biogas for at bidrage til den bæredygtige omstilling af transportsektoren, som kunderne forventer. Det viser en analyse, som er lavet af Kristoffer Wolsing, Aalborg Universitet /NTU og Knud Tybirk, Samsø Kommune.
En del danske færger står foran strategiske beslutninger om brændstofvalg både pga. af samfundets forventninger til bæredygtighed og fordi mange færger er af ældre årgang. Situationen er analyseret energimæssigt i et nyligt specialestudie og der er klare konklusioner.
Analysen vurderer energieffektiviteten for bæredygtige drivmidler til de danske passagerfærger med fokus på el, biogas og metanol. Det er entydigt, at el vinder ud fra et energimæssigt perspektiv, fordi el-værdikæden kan opnå en totalvirkningsgrad på 61 procent.
Batterier udvikler sig hastigt og det er forventningen at batteridrift og /eller hybriddrift vil tage store markedsandele efterhånden, som færgerne udskiftes.
De små færger har netop nu også fået en reduceret el-afgift og sammen med afviklingen af PSO giver det bedre økonomiske vilkår for el - og hybriddrift. Batterier kan derfor blive en meget markant game changer inden for de næste få år på alle de korte ruter og små færger. Det kræver dog adgang til landstrøm og tilslutning på kajen.
Hvis man har under 45 minutters sejltid, bør man absolut overveje batterier opladet med landstrøm ved næste udskiftning af færgen.
Kilde: Kristoffer Wolsing, Aalborg Universitet /NTU og Knud Tybirk, Samsø Kommune.