Slutrapport: Ingen grund til ny Estonia-undersøgelse
Konklusionerne fra den internationale haverikommissions rapport fra 1997 om Estonia-katastrofen skal ikke ændres. Det fastslår de nationale haverikommissioner i Estland, Sverige og Finland i en fælles slutrapport, som nu er offentliggjort.
Foto: Havarirapport Estonia
Rapporten er resultatet af en undersøgelse, der har været igang siden 2021, og som blev iværksat efter en tv-dokumentar i 2020 viste tidligere ukendte huller i Estonias skrog.
Ifølge de tre haverikommissioner er der ikke grundlag for at indlede en ny fuld undersøgelse af forliset, der i september 1994 kostede 852 mennesker livet, skriver SVT.
Undersøgelserne konkluderer, at de omtalte skader på styrbord side opstod ved kontakt med havbunden, efter at skibet var sunket. Skadernes form stemmer overens med den dokumenterede klippebund under vraget, hvor Estonia i dag hviler på en bjergkam.
Ifølge rapporten sank Estonia som følge af kollaps i bovkonstruktionen, der fik vandet til hurtigt at strømme ind på bildækket, hvilket fik Estonia til at gå ned på mindre end én time.
Undersøgelser af den bjærgede bovport i 2023 samt opdaterede modelleringer bekræfter ulykkesforløbet fra 1997. Alternative teorier om, at vandindtrængning skulle være sket gennem skader i skroget, afvises som uforenelige med beregninger, vidneforklaringer og tekniske analyser.
-emte
