Slut med papirsøkort på Nordens skibe
Det sidste Norden skib har skrottet papir-søkortet og har dermed sagt farvel til en 3-400 år gammel praksis, men også til en masse trivielt arbejde. Til gengæld har officeren på broen fået et meget mere præcist redskab, der ikke skal opdateres med saks og klister.
2. styrmand Jay-Ar Prior De La Cerna på tørlastskibet NORD BELUGA studerer det elektroniske søkort, som har afløst de gamle af papir..
Siden juli har alle Nordens skibe navigeret med elektroniske søkort, der har sendt de gamle søkort i papirkurven. Sidste skib, der nu er udstyret med et elektronisk søkort, er tørlastskibet NORD MONTREAL fra 2012.
Det maritime navigationssystem ECDIS er en globalt vedtaget standard, der er godkendt af FN´s søfartsorganisation, IMO, til at kunne afløse de gamle søkort af papir.
Fordelen er til at få øje på. Dels er de elektroniske søkort mere præcise, dels skal de ikke opdateres manuelt. Det sker automatisk. Desuden kan en række alarmer knyttes til dataene i søkortene, så der f.eks lyder en alarm, hvis skib kommer ud af kurs eller hvis det er problemer med vanddybden.
Og ikke mindst den automatiserede opdatering betyder, at besætningen slipper for det kedsommelige arbejde med at opdatere papirsøkort - med saks og klister - og holde styr på de helt op til 2.000 papir søkort, som et Norden-skib kunne sejle rundt med.
Kilde: Norden