Skou formand for nyt klimapartnerskab
A.P. Møller - Maersk´s topchef Søren Skou sidder for bordenden som formand, når regeringens klimapartnerskab med Det Blå Danmark træder sammen for første gang. Danske Rederier vil som sekretariat for partnerskabet spille en central rolle.
A.P. Møller - Maersk topchef, Søren Skou, skal være formand for nyt klimapartnerskab..
Maersk-topchefen har med rederiets ambitiøse målsætning om at at være klimaneutrale i 2050 gode forudsætningen for at sidde for bordenden i det nye partnerskab.
Baggrunden for klimapartnerskaberne er, at regeringen har sat det ambitiøse mål, at Danmark skal reducere udledningen af drivhusgasser med 70 procent frem mod 2030 set i forhold til 1990. Hertil kommer et ønske om at nedbringe de globale udledninger.
"Jeg forventer, at der kommer nogle spændende bud på løsninger, der skal arbejdes videre med. Det er jo ikke fordi, vi kan løse alle problemerne inden februar næste år, men vi vil kunne udlægge nogle spor, der skal arbejdes videre med. Det går fuldstændig hånd i hånd med det arbejde, vi allerede har sat gang i Mærsk med at finde ud af, hvordan vi bliver klimaneutrale i 2050," siger Søren Skou til Berlingske.
Danske Rederier er glad for, at Søren Skou, CEO i A.P. Møller – Mærsk, har sagt ja til at stå i spidsen for klimapartnerskabet med Det Blå Danmark, skriver organisationen i en pressemeddelelse.
Klimapartnerskabet skal komme med forslag til, hvordan udledningen af drivhusgasser fra skibsfarten kan reduceres både i de hjemlige farvande og på globalt plan.
”Skibsfarten står som resten af samfundet over for en enorm udfordring i forhold til at få reduceret sit klimaaftryk. Vi ser derfor frem til at bidrage ved at se på løsninger, som kan reducere vores udledninger på både nationalt og globalt plan.” siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.
Klimapartnerskabet med Det Blå Danmark skal kigge på en række af de områder, hvor CO2-udledningerne fra søfarten kan bringes ned. Det kan både være i forhold nye tekniske løsninger og brændstoftyper, men også ved øget elektrificering f.eks. af færgerne og af nærskibsfarten. Endelig vil partnerskabet også beskæftige sig med de producenter, der leverer udstyr til skibsfarten. Målet er, at Danmark ved at gå forrest i den grønne omstilling af skibsfarten kan skabe jobs og vækst i Danmark.
”Vi har i Danmark en helt unik position, og hvis vi spiller vores kort rigtigt, kan vi tage en ledende rolle i skibsfartens grønne omstilling. Vi er ikke alene en af verdens førende søfartsnationer, vi har samtidig en kæmpe viden og erfaring inden for vedvarende energi. Forstår vi at koble de to ting sammen, er jeg sikker på, at vi kan skabe et nyt grønt eksporteventyr inden for skibsfarten,” siger Anne H. Steffensen. Redaktionen.