Skou fastholder målet om mia-fremgang
Selvom Maersk Line´s kvartalsregnskab skuffede, fastholder A.P. Møller - Maersk´s topchef målet om at forbedre årsresultatet med 1 mia. dollar i 2017. Det er højere fragtrater, større markedsandel og lavere omkostninger, der skal drive fremgangen.
“Den store forskel er, at vores kontrakter er fornyet på et meget højere niveau end sidste år. Samtidig ser vi også, at spotraterne er meget højere end sidste år, hvor lavpunktet blev nået. Så vi er meget fortrøstningsfulde i forhold til at kunne levere som lovet,” sagde Maersk-topchefen på dagens telekonference efter offentliggørelsen af kvartalsregnskabet.
Søren Skou fremhævede, at det er fragtraterne, der skal trække det største læs i forhold til at nå målet om en forbedring af resultatet i Maersk Line på mindst 1 mia. dollar i 2017, men også en højere markedsandel og fortsat lavere omkostninger skal medvirke til at nå resultatet, sagde han.
Maersk Line kom ud af første kvartal med et underskud på 66 mio. dollar, hvilket er dårligere end samme periode i fjor.
Omsætningen målt på volumen er vokset med 10 pct. i forhold til sidste år, men Søren Skou forventer ikke, at denne fremgang vil holde niveau for året. Han henviste til, at omsætningen skal sættes i forhold til 1. kvartal i fjor, hvor Hanjin fortsat var aktiv på markedet. Efter selskabets fallit to Maersk Line en pæn del af Hanjin´s omsætning.
“Vores mål er at vækste med markedet og øge vores markedsandel en smule organisk år for år. Men hvis året slutter med en markedsandel, der ikke er væsentlig højere end nu, vil det ikke være verdens undergang for os,” sagde Søren Skou.
Den markante stigning i bunker-prisen på 80 pct. i forhold til sidste år, gjorde rigtig ondt på Maersk Line i 1. Kvartal, hvor stigningen i fragtraterne ikke var nok til at kompensere for de øgede bunkerudgifter.
For resten af 2017 vil den højere bunkerpris dog blive sendt videre til kunderne på de fornyede langtidskontrakter, hvor bunkerprisen er indregnet. Det gælder dog ikke for spotratemarkedet, som udgør havldelen af Maersk Line´s forretning.
“Her er det alene udbud og efterspørgsel, der styrer priserne,” sagde Søren Skou.
Redaktionen