Skipper tog fejl af inder- og ydermolefyr
Den Maritime Havarikommission har offentliggjort en søulykkesrapport, om det dansk indregistrerede serviceskib Attenders påsejling af sydmolen i Skagen Havn den 18. januar i år. Skibet fik omfattende skader under vandlinjen. Der skete ingen personskade eller forurening.
Attender ved molen i Skagen. Foto: Den Maritime Havarikommission
Havarikommission konkluderer at ulykken skete, fordi skipperen mistede orienteringen i havnen og styrede direkte mod molen.
Der var flere årsager til at skipperen mistede orienteringen: Navigation via landemærker, herunder molefyr, kombineret med havnens lysforhold, skibets fart og skipperens manglende fortrolighed med havnens indretning betød, at skipperen forvekslede havnens sydlige indermolefyr med ydermolefyret.
Derfor havde han en opfattelse af at være i åbent farvand, mens skibet endnu befandt i yderhaven, og der var ingen aktive advarselsmekanismer ombord i form af udkig og alarmer på
navigationsudstyret, som korrigerede denne fejlopfattelse.
”Det er et grundvilkår, at der fra tid til anden opstår misforståelser i forbindelse med manøvrering og navigation. Disse misforståelser bliver almindeligvis opdaget ved advarsler fra instrumenter eller andre personer på broen. Den måde, som Attender var bemandet og blev drevet på, gjorde det dog modtageligt for alvorlige konsekvenser, såfremt den vagthavende misforstod navigationssituationen”, hedder det bl.a. i rapporten.
Du kan læse hele tapporten her:
Serviceskibets ejer, Nothern Offshore Services, har efterfølgende gennemført en række forebyggende tiltag, der skal forhindre at en lignende ulykke finder sted.