Skibsredere til EU: Migranter skal i land
Den europæiske skibsfartsorganisation, ECS og den globale, ICS, opfordrer nu EU Kommissionen til at sikre, at handelsskibe, der redder nødstedte migranter i Middelhavet sikres mulighed for at sætte dem i land hurtigt. Danske Rederier støtter initiativet.
Verden skal ikke en gang til være vidne til, at migranter tvinges til at opholde sig på et skib i ugevis efter at være blevet reddet op af Middelhavet, som det skete for 27 migranter, der måtte opholde sig på tankskibet Maersk Etienne i 38 dage, inden de blev taget om bord på et NGO-skib og efterfølgende sat i land.
Handelsskibe skal ikke tages som gidsler, fordi de - selvfølgelig - hjælper nødstedte på havet, mener ECS, ICS og de Internationale Fagforening for Søfolk.
De udtrykker i et brev til EU Kommissionen deres “dybe skuffelse og bekymring over, at EU´s nye migrationspagt ikke indeholder garantier til handelsskibe og deres besætninger”. “Vi opfordrer EU Kommissionen til at minde EU medlemsstaterne om deres ansvar for at sikrer en hurtig og forudsigelig mulighed for at gå fra borde, når handelsskibe har reddet personer i nød,” hedder det i brevet.
”Jeg er glad for at se, at vores europæiske skibsfartsorganisation ECSA og vores globale skibsfartsorganisation ICS nu sammen med fagforeningerne forsøger at råbe EU-kommissionen op og gøre opmærksom på de åbenlyse udfordringer, der er for de handelsskibe, som helt efter bogen samler nødstedte migranter op i Middelhavet. Ingen kan være tjent med den måde, det foregår på i dag. Hverken migranterne, besætningen eller rederierne,” siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.
”Vi kommer selvfølgelig til undsætning, hvis der er folk i havsnød. Det ligger dybt i enhver sømands DNA. Men det er ikke – og må aldrig blive – handelsflådens opgave at finde løsningen på den migrantudfordring, vi desværre er vidne til på Middelhavet,” siger Anne H. Steffensen.