Skibskredit: Skrotnings-standard god idé
Erik I. Lassen, adm.dir. i Danmarks Skibskredit kalder fem bankers indførelse af skrotnings-standarder i forbindelse med skibsfinansiering for "en god idé, som vi vil kigge nærmere på". Initiativet er hilst velkommen af NGO organisationen Shipbreaking Platform.
En fælles standard omkring krav til en bæredygtig skrotning af skibe blev introduceret på Nor-Ship af tre hollandske og to skandinaviske banker. Målet er at skabe større opmærksomhed omkring bæredygtig skrotning i kampen mod farlige og miljøskadelige ophugninger på flere strandværfter i Sydasien.
“Det lyder som en god idé, som vi gerne vil kigge nærmere på for at se, om det har relevans for os. Vi støtter op om, at skibe skal skrottes miljøvenligt,” siger adm. dir i Danmarks Skibskredit til Maritime Danmark.
Han tilføjer, at Danmarks Skibskredit normalt ikke yder lån, der går frem til scrapningen af et skib.
Bankernes nye standard for skrotning af skibe (RSRS) indeholder krav om, at låntageren skal dokumentere farlige materialer på skibet og at låntageren skal love at leve op til EU´s skrotnings-direktiv. Dette direktiv er dog endnu ikke færdigudarbejdet.
De deltagende banker forpligter sig til “at promovere værdien af bæredygtig skrotning overfor andre finansielle institutioner” og forvente at “låntagerne gør hvad de kan for at handle i tråd med ånd og bogstav i de gældende standarder (for skrotning, red.) og deres underliggende principper”, hedder det i ABN AMBRO´s RSRS-dokument.
Standarden er således først og fremmest et forsøg på at skabe øget opmærksomhed om bæredygtig skrotning. Det indeholder ikke forslag til, hvilke sanktioner en långiver, der ikke overholder fx. EU´s skrotningsdirektiv, skulle kunne udsættes for.
NGO´en Shipbreaking Platform hilser initiativet velkommen og forventer i en udtalelse, at "de investorer og kunder i skibsindustrien, der i stigende grad presser på for højere standarder omkring skrotning, vil bakke op om initiativet".
Redaktionen