Skibsfarten på vej mod lysere tider
Efter en af de dybeste kriser i shipping nogensinde er kursen mod et nyt opsving nu lagt. Det vurderer flere analytikere som Morgnavisen Jyllands-Posten har talt med. Men det er endnu for tidligt at feste.
”2014 kan blive et år i bedring. I mange segmenter kan flådetilvæksten blive mindre end væksten i efterspørgslen, men det er en skrøbelig balance. Hvis man tror, at regningen er betalt, og det er tid til at feste igen, så kan man blive skuffet. Industrien har en hovedpine fra tidligere år, fordi der i mange segmenter er en pukkel af overkapacitet, der skal høvles af”, siger Christopher Rex, analysechef i Danmarks Skibskredit, til Morgenavisen Jyllands Posten.
Troen på at bunden er nået og det ny går fremad, deles i Danske Bank.
”Vi tror, at vi har set vendepunktet, og at de fleste segmenter har passeret bunden. Siden det tog et vældigt dyk i 2008, har der mere eller mindre været krise, og det er det, vi nu ser en ende på, og inden for nogle segmenter forventer vi endda opadgående niveauer”, siger Øivind Haraldsen, chef for Danske Banks shippingafdeling, til avisen.
Den samlede tonnage under dansk flag har aldrig været højere end nu, og indregner man også på dansk-kontrollerede skibe under udenlandsk flag samt indchartrede skibe, kontrollerer danske rederier nu i alt cirka 88 millioner TDW.
Det gør Danmark til verdens femte største søfartsnation, kun overgået af Japan, Grækenland, Kina og Tyskland.
Væksten i antallet af dansk flagede skibe skyldes især tilgangen af containerskibe samt af skibe involveret i havvindmølleaktivitet og offshore supply-skibe.
Kilde: Morgenavisen Jyllands-Posten