Skibe omdirigeres i Nordatlanten

Kraftigt stormvejr med kæmpebølger sender skibe på lange omveje i Nordatlanten. Op til 20 meter høje bølger i Nordatlanten tvinger i øjeblikket handelsskibe til at omlægge ruten på rejser mellem Europa og USA's østkyst.

”I øjeblikket raser den ene vinterstorm efter den anden, og det er ikke usædvanligt med masser af uvejr i vinterhalvåret. Men det er ikke så tit, der er bølger op til de 20 meter, som vi har set nu”, siger Lone Seir Carstensen fra DMI til Politiken.

Først på ugen hærgede 15 til 20 meter høje bølger i et stort område syd for Island og Grønland. Det er for meget for selv store skibe og deres last. Derfor dirigeres de uden om stormområdet og ud på længere ture end normalt for at kunne krydse Atlanterhavet sikkert.

”Vi lægger skibene på ruter, der er sikre og så hurtige som muligt, ud fra de krav der er til det enkelte skib og dets last, som vi får data om”, forklarer Michael Christiansen, som er maritim meteorolog hos DMI, til Politiken.

”Det betyder meget for rederierne at få en optimal rute, for det er dyrt i brændstof at sende skibene ud på en omvej, men samtidig skal sejladsen jo være sikker for last og besætning”, siger han.

Hos DMI forsøger man at få sikkert uden om områder med farlige bølger. Mindre skibe sendes uden om farvande med bølger over tre meter, mens større skibe normalt kan sejle i udkanten af områder med bølger, der er mellem tre og seks meter høje.

”Bølger over 10 meter vil udgøre en fare for de fleste skibe. De mindre skibe på omkring 100 meter, skal helst ikke udsættes for bølger, der er meget mere end tre meter høje”, siger Michael Christiansen.

Lige nu dannes et nyt kraftigt lavtryk syd for Kap Farvel ved Grønland, som vil sende flere store bølger ud i Nordatlanten. Det dybe lavtryk forventes at forårsage bølger på op til 17 meters højde, enkelte endda op til 20 meter.

Af og til støder store bølger fra en storm sammen ned bølger dannet af et andet uvejr og en såkaldt monsterbølge opstår. Disse bølger, som kan blive op til 30 meter høje er nærmest mytiske og enhver søfarers skræk.

De seneste 25 år er et par hundrede skibe op til supertankerstørrelse, nogle over 200 meter lange, sunket i hårdt vejr. Monsterbølger menes at have været en medvirkende årsag i en del tilfælde.

Kilde: Politiken

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

13.09.2025Maritimedanmark.dk

DFDS-profilen Kasper Moos bliver ny CEO for P&O Ferries

12.09.2025Maritimedanmark.dk

DNV: Skibsfarten går ind i næste fase af grøn omstilling

12.09.2025Maritimedanmark.dk

Trafikdirektør stopper efter få måneder på posten

12.09.2025Maritimedanmark.dk

CMA CGM kopierer Maersk og afviser ekstra gebyrer før nye amerikanske afgifter

12.09.2025Maritimedanmark.dk

Hafnia bekræfter interesse for fusion med Torm

11.09.2025Maritimedanmark.dk

Maersk udfordrer COSCO på ruter i Asien

11.09.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen sætter reservefærge til salg

10.09.2025Maritimedanmark.dk

Esvagt ruller digital rapporteringsplatform ud på ni SOV’er

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle