Skandinavisk færge midtpunkt i skrot-strid

Den nu 47-år gamle færge Princess, der i tidernes morgen bl.a. besejlede Göteborg-Frederikshavn, Englands-ruten fra Esbjerg og en kort overgang København-Rønne, er kommet i søgelyset på grund af en nuværende græske ejers salg af skibet til ophugning i Bangladesh.

Den ophugningsmodne færge blev bygget som Prinsessan Birgitta i 1974. Foto: European Seaways..

Den 13.300 bt store ro-ro færge blev bygget af Wärtsilä i Finland i 1974 som Prinsessan Birgitta - senere kendt som Scandinavica og King of Scandinavia - og indeholder på grund af byggetidspunktet ifølge NGO´en Shipbreaking Platform formentlig store mængder asbest, hvilket gør den til “farligt affald”.

“Ifølge EU´s regler for ophugning, Basel-konventionen og tilsvarende nationale lovgivninger, er eksport af ophugnings-modne skibe fyldt med asbest og andre giftige materialer fra Grækenland til ikke-OECD lande forbudt,” siger Ingvild Jenssen, der er stifter og direktør i Shipbreaking Platform.

“Vi opfordrer derfor græske myndigheder til øjeblikketligt at kalde skibet tilbage, så det kan blive ophugget sikkert og miljørigtigt i overensstemmelse med Grækenlands forpligtelser under miljølovgivningen,” siger hun videre.

Hun oplyser, at de relevante myndigheder allerede i maj blev advaret om, at skibet var blevet solgt til ophugning. Som det typisk sker i disse sager blevet skibets flag skiftet to gange. Først fra cypriotisk til Togo-flag - og siden til Comoros.

Skibet blev omdøbt til Princess og forlod Grækenland i midten af juli, hvor det gik gennem Suez-kanalen, ankrede op ved Jeddah i Saudi Arabien før den videre rejse mod ophugningsværterne på strandene i Bangladesh i slutningen af denne måned.

Ifølge Shipbreaking Platform blev mindst otte arbejdere kvæstet eller dræbt under arbejdet med ophugning af skibe i Bangladesh.

Den finsk-byggede færge tilbragte

op mod 30 år i de skandinaviske farvande, inden det i de senere år sejlede Middelhavet tyndt. Fra 2010 til 2017 tjente det som hotelskib for C-Bed i Holland, ombygget til formålet af Fredericia Værft, i dag Fayard.

Færgen har sejlet under ti forskellige navne og haft mere end et dusin ejere. I de sidste tre år - inden salget til ophugning tidligere i år - var skibet ejet af et græsk selskab, der havde planer om at bruge det på en rute mellem Italien og Albanien.

Kilde: Maritime Executive og faergelejet.dk

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

07.12.2024Maritimedanmark.dk

Medie: USA har fulgt sagen om Yi Peng 3 tæt

07.12.2024Maritimedanmark.dk

Danske Rederier: Egypten vigtig for dansk skibsfart

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Somaliske pirater er aktive igen

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Besætning tvunget til at evakuere tæt på Yemen

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Tankskib kolliderede med containerskib i megastørrelsen

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Søfartsstyrelsen på vej med digitale beviser

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Ny ejer af Oslo-ruten dropper anløb i Frederikshavn

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Maersk overhalet på ruterne over Stillehavet

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark