Skagen Havn og pelagiske fiskere sætter strøm til den  grønne omstilling

Skagen Havn og Danmarks Pelagiske Producentorganisation har indgået et nyt og samarbejde om grøn elektrificering af fiskeriet. Målet er at etablere et landstrømsanlæg til at forsyne fiskefartøjerne med grøn strøm under de energikrævende operationer i land.

Skagen Havn og Danmarks Pelagiske Producentorganisation er blevet enige om at etablere landstrøm og ombygge fartøjer, så de kan modtage den grønnere energi, når de ligger i havn.. Foto: Skagen Havn

Samarbejdet med parterne sikrer, at “hønen og ægget-dilemmaet” bliver løst, påpeger Willy Hansen, direktør for Skagen Havn.

Skagen Havn ville have svært ved at investere i anlægget, hvis der ikke var en sikkerhed for at fartøjerne var i stand til at aftage strømmen, og fiskerne ville have været tilbageholdende med at investere i ombygning af fartøjerne, hvis den nødvendige strøm ikke var til rådighed på havnen.

Men nu bliver DPPO´s fiskefartøjer L379 Lingbank og HG 265 Asbjørn om bygget, så de kan modtage landstrøm til de energikrævende losseoperationer og køling af lasten når fartøjerne ligger i havn i stedet for at benytte den traditionelle brug af fartøjets dieseldrevne hovedmotor og generator.

DPPO arbejder for at drive klimaneutralt pelagisk fiskeri senest i 2040. Med grøn landstrøm forventes det, at den danske pelagiske flåde vil kunne reducere de samlede årlige CO2-udledninger med 5-8%.

Skagen Havn vil desuden fra 1. februar 2024 udelukkende sælge og anvende grøn strøm, et initiativ der sammen med etablering af landstrømsanlægget passer perfekt i havnens bæredygtighedsstrategi. Med etablering af de nye faciliteter og skibe, der er klar til at modtage strøm, vil der være en markant reduktion af støj og emissioner i havnen,” skriver havnen i en pressemeddelelse.

Det nye samarbejde er starten på en proces, der understøtter den grønne omstilling i fiskerierhvervet, og havnen forventer, at mange flere fiskefartøjer vil skulle ombygges på sigt. Projektet, der er delvist finansieret af EU-midler fra den Europæiske Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfond (EHFAF) samt nationale midler, er en del af 'Grøn omstilling Fiskeri' initiativet administreret af Fiskeristyrelsen.

Med navnet 'Strøm til den pelagiske flåde - nul emission ved kaj', strækker projektet sig over to år fra januar 2024 til december 2025, med samlede omkostninger på 5,7 mio. kr. for ombygning af fartøjer og oprettelse af landstrømsanlæg.

-emte

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Stor beredskabsøvelse på Hirtshals Havn

27.11.2025Maritimedanmark.dk

Ny terminal vokser frem i Aarhus Havn

24.11.2025Maritimedanmark.dk

Aarhus Havn forventer rekordmange krydstogtskibe

21.11.2025Maritimedanmark.dk

Esbjerg Havn løfter beredskabet med nyt kontrolrum

19.11.2025Maritimedanmark.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

18.11.2025Maritimedanmark.dk

APM Terminals investerer 550 mio. dollar i Bangladesh

18.11.2025Maritimedanmark.dk

Hamborg Havn fortsætter væksten

17.11.2025Maritimedanmark.dk

U-vending i Ankestyrelsen: Grønt lys til salg af færgehavn

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle