Skagen Havn har stor succes med landstrøm

Anlæg til krydstogtskibe på vej

Foto: Arkiv / Skagen Havn

Skagen Havn investerede i 2021 10 millioner kroner i et nyt landstrømsanlæg, med mulighed for tilslutning af ti fartøjer ad gangen med individuelle spændingsniveauer og frekvenser - og det har givet pote. Havnen oplevede sidste år en fordobling i salget af landstrøm, der rundede 3,1 millioner kWh mod 1,6 millioner kWh i 2021. 

”Vi har bygget et anlæg der er så fleksibelt, at det passer til mange typer af fartøjer, herunder de større pelagiske fiskefartøjer. Det er dem vi har ret stor succes med at koble til på vores landstrømsanlæg”, siger Willy B. Hansen, havnedirektør i Skagen Havn, til Maritime Danmark. 

”Selv om skibene endnu ikke er bygget på en måde, så de kan kobles direkte på landstrømsanlægget, har vi fundet en løsning ved at indkøbe nogle koblingspunkter, hvor vores standardiserede stik kobles ind i en forbindelsesboks, som skibene kan koble deres egne stik på - og det har betydet, at mange af de pelagiske fartøjer i 2022 har været koblet på landstrøm”, forklarer Willy B. Hansen. 

Er skibene koblet på, fordi det er billigere for ejerne at købe landstrøm end at lade generatoren køre, eller fordi ejerne ønsker en grønnere løsning? 

”Det handler måske mest om pris, men det er helt sikkert en kombination. Der er ikke nogen tvivl om, at det grønne hensyn udgør en stadig større del af overvejelserne. Og det betyder, at vi kigger ind i at udvikling flere typer af landstrøm, i særdeleshed til fiskefartøjerne”, siger Willy B. Hansen til Maritime Danmark. 

”Når man sammenligner prisen på landstrøm med omkostningen ved selv af producere strøm via en generator, så skal man jo kigge på den totale omkostning. Altså ikke kun brændstofforbruget, men også slitage på motoren, vedligehold, besætning om bord, støj om bord. Dertil kommer det faktum, at når du kører med en diselgenerator, så er det sådan set lige meget hvilket strømforbrug du har, for den forbrænder lige meget brændstof. Er du derimod koblet på landstrøm, så betaler du kun for den strøm du forbruger, og kan derfor reducere din betaling ved at slukke for udstyr om bord, som du ikke har brug for når du ligger i havn. Det giver en ny form for awareness, som man måske ikke har, når man bare har en dieselgenerator kørende”. 

I har mange anløb af krydstogtskibe. Vil I også tilbyde landstrøm til dem? 

”Ja, det har vi. Og det er noget som vi forventer at skulle gøre indenfor de næste to år. I hvert tilfælde skal vi være rigtig godt i gang med at etablere det, i løbet af de kommende år. Der går cirka to år fra det øjeblik hvor vi trykker på knappen, og indtil vi er klar til at levere til landstrøm til krydstogtskibene”, siger Willy B. Hansen. 

”Problemet er, at det er en enormt stor investering - på den anden side af 50 millioner kroner - og derfor søger vi lige nu puljemidler til etableringen. Og det vil være nødvendigt, for salg af landstrøm til krydstogtskibe er som udgangspunkt en meget dårlig businesscase. Men omvendt er det noget vi skal gøre, af hensyn til miljøet - men  også af hensyn til de rederier der gerne vil sikre sig, at deres havneanløb er i overensstemmelse med deres grønne profil. 

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Landstrøm

Transportministeriet har igangsat udarbejdelse af et Havneatlas, der skal bidrage til at prioritere de nationale interesser i de danske erhvervshavne. Atlasset, der forventes færdig i 2023, vil bl.a. kortlægge adgang til landstrøm og ladeinfrastruktur til elforsyning af skibe i havnene. Maritime Danmark giver i dette Tema nogle eksempler på leverandører, produkter og havne der allerede i dag tilbyder landstrøm.

Relateret indhold

25.04.2024Maritimedanmark.dk

Lars Jespersen genvalgt som formand for DSHV

25.04.2024Maritimedanmark.dk

Houthierne har genoptaget angreb - Maersk-skib var mål

24.04.2024Maritimedanmark.dk

Grenaa Havn når rekordomsætning for femte år i træk

23.04.2024Maritimedanmark.dk

Stormflod kostede én million på bundlinjen

23.04.2024Maritimedanmark.dk

Borgmester vil have advokatundersøgelse af økonomisk krise

19.04.2024Maritimedanmark.dk

Tunge løft i Hvide Sande

18.04.2024Maritimedanmark.dk

Aalborg Havn halverede overskuddet i 2023

17.04.2024Maritimedanmark.dk

Kalundborg Havn og APM Terminals vinder bæredygtighedspris

Jobmarked

Se alle

Thyborøn-Agger Færgefart

Navigatør søges til fast stilling

Thyborøn-Agger Færgefart søger navigatør med tiltrædelse snarest muligt.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

30.05.2024

MARPRO Search & Selection

Customer Success Manager

In this job, you would be joining a rapidly growing software company delivering vessel performance monitoring and route optimization services to the International tramp shipping industry.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

Payroll Controller

Are you ready to take on the responsibility as part of our Marine Payroll team for a diverse fleet and various nationalities? Together we are ensuring accurate marine payroll and compliance with regulations, barging agreements, and processes. You will be a key figure for the seafarers and their payroll, working closely with your colleagues in the Marine Payroll team and the crewing department to deliver seamless payroll processing.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Aarhus Maskinmesterskole

Aarhus Maskinmesterskole søger engagerede undervisere med tekniske og maritime kompetencer

Aarhus Maskinmesterskole er en maritim videregående uddannelsesinstitution, der uddanner professionsbachelorer (maskinmestre) og produktions- og automationsteknologer til fremtidens tekniske ledere.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

12.05.2024

MARPRO Search & Selection

Hydrographic Surveyor

Are you an experience Hydrographic Surveyor looking for an exciting opportunity to contribute to a dynamic and expanding department?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ROYAL ARCTIC LINE

Navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter

Drømmer du om at opleve Grønland og få erfaring med sejlads i arktisk farvand, så søger Royal Arctic Line netop nu enkelte navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fiskeristyrelsen

Kok på Fiskeristyrelsens fiskerikontrolskib Nordsøen

Interesserer du dig for gastronomi, kost og ernæring? Har du lyst til at sejle og samtidig lave sund mad? Så er der et ledigt job som kok på Fiskeristyrelsens fiskerikontrolskib Nordsøen.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Fiskeristyrelsen

Fiskeristyrelsen søger en 1. styrmand/overstyrmand som afløser

Er du en velkvalificeret styrmand eller overstyrmand? Er du omstillingsparat og serviceminded? Vil du bidrage til at opfylde styrelsens ambition om at drive en kompetent offentlig virksomhed med klar og effektiv forvaltning af både kontrol- og tilskudsområdet? Så søger Fiskeristyrelsen en styrmand på afløservilkår.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Fiskeristyrelsen

Skibsassistent til fiskerikontrolskibet Nordsøen i Fiskeristyrelsen

Er du en velkvalificeret sømand? Og har du interesse for fiskerikontrol og søredning? Så har vi i Fiskeristyrelsen en ledig stilling som skibsassistent.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

09.05.2024

Københavns Maskinmesterskole

Maskinmesterskolen København (MSK) søger en faglærer til vores værkstedsforløb i Sisimiut, Grønland.

Vær med til at forme fremtidens maskinmestre, der er klædt på til at lede vejen inden for det maritime område og grøn omstilling, bæredygtighed og energioptimering. Vær med til at gøre en forskel – i dag og for fremtiden!

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle