Skæbne møde på vej for grønnere skibsfart

I denne uge mødes medlemmerne af IMO til MEPC80-møder, der kan blive afgørende for den grønne omstilling af skibsfarten. Danmark presser på for en global afgift på udledning af drivhusgasser, der kan fremme overgangen til de meget dyrere grønne brændstoffer.

Foto: UKRI

Danske Rederier er sammen med den danske regering på det store hold af medlemslande, der ønsker langt mere ambitiøse klimamål, når FN´s Sø­fart­sor­ga­ni­sa­tion IMO mødes til MEPC 80.

Men der er også modstand blandt de deltagende lande. Derfor er der fortsat tvivl om, hvorvidt der kan findes fælles fodslag - og hvor ambitiøs en kommende aftale - og de nødvendige tiltag for at nå den - bliver.

”Vi har talt meget og længe om denne uges møde, og nu er det i sandhed afgørelsens time. Vi har sammen med både er­hvervs­mi­ni­ste­ren, Sø­fart­s­sty­rel­sen og vores medlemmer arbejdet længe på at forsøge at præge andre lande til at gå den grønne vej sammen med os. Meget snart får vi et resultat, og det er lidt med nerverne uden på tøjet, at vi tager hul på MEPC 80,” siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

Fra dansk side er det målet, at IMO skal forpligte sig på, at den globale skibsfart skal være klimaneutral i 2050. I dag er målet blot en 50 pct. reduktion.

Men ud over målet er det afgørende, at man bliver enige om de nødvendige tekniske og økonomiske virkemidler for at nå derhen, påpeger Danske Rederier.

“Det er hånden på kogepladen nu, og vi skal have en aftale. Men vi er samtidig nødt til at have en ambitiøs aftale. Der er ikke tid til at udskyde beslutningen, og der er heller ikke tid til at vente med at få sat de egentlige reduktioner i gang. Derfor vil vi også presse på for et ambitiøst resultat til det sidste,” siger Anne H. Steffensen.

Hele ugen vil der være møder i IMOs hovedkvarter i London, og det er forventningen, at formanden vil træffe en konklusion om, hvad landene er enige om fredag. 

”Vi har en prioriteret liste med ønsker til den grønne omstilling af skibsfarten. Vi ser gerne, at der kommer en pris på udledninger, som kan lukke prisforskellen mellem fossile og de nye grønne brændstoffer. Vi ønsker en klar definition af, hvad grønne brændstoffer er. Og vi bakker op om en model, hvor midler fra en drivhusafgift på den globale skibsfart kan bruges til at hjælpe ud­vik­ling­s­lan­des grønne omstilling. Vi skal have de forskellige instrumenter i spil for at nå til kli­ma­neut­ra­li­tet i 2050 – det haster,” siger Anne H. Steffensen.

Men en ambitiøs målsætning møder angiveligt modstand fra bl.a. Kina.

I et notat, som Financial Times har set, advarer Kina om, at “et alt for ambitiøst mål for udledninger alovrligt vil hæmme den bæredygtige udvikling af international skibsfart, øge omkostningerne i forsyningskæden betydeligt og hæmme genopretningen af den globale økonomi”.

Det hedder videre i notatet: “Udviklede lande presser IMO til at nå urealistiske visioner og ambitionsniveauer. De går ind for en flad afgift, der vil føre en en betydelig stigning i omkostningerne til søtransport”.

-emte

Anne H. Steffensen, adm. dir. i Danske Rederier.. Foto: Danske Rederier

ME Production

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

10.10.2025Maritimedanmark.dk

DFDS: Små stigninger i fragt – færre passagerer i september

10.10.2025Maritimedanmark.dk

Israel har godkendt 1. del af fredsplan

09.10.2025Maritimedanmark.dk

Dybe uenigheder i shipping før historisk IMO-afstemning

09.10.2025Maritimedanmark.dk

SIMAC indvier nyt avanceret simulatorcenter

09.10.2025Maritimedanmark.dk

Israel og Hamas meldes enige om første fase af fredsplan

08.10.2025Maritimedanmark.dk

Danske Rederier: Krigsforsikring er afgørende for dansk skibsfart

08.10.2025Maritimedanmark.dk

Hafnia først med live-overvågning af undervandsstøj

08.10.2025Maritimedanmark.dk

Skyggeflåde-tankskib tilbageholdt i Skagen

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
Marstal Navigationsskole
Kursus
Heavy lift and lashing

Kursus henvender sig til kaptajner, overstyrmænd samt officerer med direkte ansvar for lastning, losning, håndtering af lasten.

Dato

20.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Transport af farligt gods i tørlastskibe og færger

Kursus henvender sig til alle personer som står for lastning, losning, håndtering af farligt gods i emballeret form, kurset henvender sig ligeledes til Operatører, som har med farligt gods i emballeret form at gøre.

Dato

22.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

22.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
GMDSS (ROC)

Kurset henvender sig til alle, som skal betjene GMDSS radioudstyr på skibe eller andet, godkendt til A1.

Dato

27.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Polar Course - Basic

3-dages kursus henvender sig til alle officerer, som er en del af vagtholdet på broen i skibe, der sejler i polare og is-fyldte områder.

Dato

27.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Polar Course - Basic & Advanced

Dette 5-dages kursus henvender sig til alle skibsførere, overstyrmænd og andre officerer, som er en del af vagtholdet på broen i skibe, der sejler i polare og isfyldte områder. Kurset opfylder kravene i IMO’s Polarkode og STCW V/4.

Dato

27.10.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal