Skæbne møde på vej for grønnere skibsfart

I denne uge mødes medlemmerne af IMO til MEPC80-møder, der kan blive afgørende for den grønne omstilling af skibsfarten. Danmark presser på for en global afgift på udledning af drivhusgasser, der kan fremme overgangen til de meget dyrere grønne brændstoffer.

Foto: UKRI

Danske Rederier er sammen med den danske regering på det store hold af medlemslande, der ønsker langt mere ambitiøse klimamål, når FN´s Sø­fart­sor­ga­ni­sa­tion IMO mødes til MEPC 80.

Men der er også modstand blandt de deltagende lande. Derfor er der fortsat tvivl om, hvorvidt der kan findes fælles fodslag - og hvor ambitiøs en kommende aftale - og de nødvendige tiltag for at nå den - bliver.

”Vi har talt meget og længe om denne uges møde, og nu er det i sandhed afgørelsens time. Vi har sammen med både er­hvervs­mi­ni­ste­ren, Sø­fart­s­sty­rel­sen og vores medlemmer arbejdet længe på at forsøge at præge andre lande til at gå den grønne vej sammen med os. Meget snart får vi et resultat, og det er lidt med nerverne uden på tøjet, at vi tager hul på MEPC 80,” siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

Fra dansk side er det målet, at IMO skal forpligte sig på, at den globale skibsfart skal være klimaneutral i 2050. I dag er målet blot en 50 pct. reduktion.

Men ud over målet er det afgørende, at man bliver enige om de nødvendige tekniske og økonomiske virkemidler for at nå derhen, påpeger Danske Rederier.

“Det er hånden på kogepladen nu, og vi skal have en aftale. Men vi er samtidig nødt til at have en ambitiøs aftale. Der er ikke tid til at udskyde beslutningen, og der er heller ikke tid til at vente med at få sat de egentlige reduktioner i gang. Derfor vil vi også presse på for et ambitiøst resultat til det sidste,” siger Anne H. Steffensen.

Hele ugen vil der være møder i IMOs hovedkvarter i London, og det er forventningen, at formanden vil træffe en konklusion om, hvad landene er enige om fredag. 

”Vi har en prioriteret liste med ønsker til den grønne omstilling af skibsfarten. Vi ser gerne, at der kommer en pris på udledninger, som kan lukke prisforskellen mellem fossile og de nye grønne brændstoffer. Vi ønsker en klar definition af, hvad grønne brændstoffer er. Og vi bakker op om en model, hvor midler fra en drivhusafgift på den globale skibsfart kan bruges til at hjælpe ud­vik­ling­s­lan­des grønne omstilling. Vi skal have de forskellige instrumenter i spil for at nå til kli­ma­neut­ra­li­tet i 2050 – det haster,” siger Anne H. Steffensen.

Men en ambitiøs målsætning møder angiveligt modstand fra bl.a. Kina.

I et notat, som Financial Times har set, advarer Kina om, at “et alt for ambitiøst mål for udledninger alovrligt vil hæmme den bæredygtige udvikling af international skibsfart, øge omkostningerne i forsyningskæden betydeligt og hæmme genopretningen af den globale økonomi”.

Det hedder videre i notatet: “Udviklede lande presser IMO til at nå urealistiske visioner og ambitionsniveauer. De går ind for en flad afgift, der vil føre en en betydelig stigning i omkostningerne til søtransport”.

-emte

Anne H. Steffensen, adm. dir. i Danske Rederier.. Foto: Danske Rederier

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

14.06.2025Maritimedanmark.dk

Faldende passagertal på sydfynske færger

14.06.2025Maritimedanmark.dk

Frygt for lukning af Hormuz-strædet

13.06.2025Maritimedanmark.dk

Ærøfærgerne er løbet ind i ledelsesproblemer

13.06.2025Maritimedanmark.dk

Risiko for at brændende bilskib synker

13.06.2025Maritimedanmark.dk

Nor-Shipping 2025 slår alle rekorder

13.06.2025Maritimedanmark.dk

FPSO ud for Israel lukker ned

13.06.2025Maritimedanmark.dk

Skibsfarten holder vejret efter angreb

12.06.2025Maritimedanmark.dk

Stigende spænding i Mellemøsten

Jobmarked

Se alle

Maritimedanmark.dk

Værdiskabende Account Manager til B2B-salg af medieløsninger

Vil du arbejde med stærke B2B-medieplatforme og hjælpe virksomheder med at skabe synlighed gennem advertorials, content marketing og annoncering? Har du drive, er proaktiv og trives i en salgsrolle, hvor du både opsøger nye kunder og udvikler eksisterende relationer? Så er du måske vores nye Account Manager hos Horisont Gruppen A/S.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

07.08.2025

Maersk Offshore Wind A/S

Second Officer

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

03.07.2025

Maersk Offshore Wind A/S

Third Engineer

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

03.07.2025

Molslinjen A/S

MOLSLINJEN søger befarne Skibsassistenter

Vil du være en del af vores stærke team, hvor vi altid løfter i flok? Og ønsker du en hverdag til søs, men stadig have mulighed for at komme hjem hver dag?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Noise Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to cover workplace noise control regulations, common hazards, exposure risks, recommended limits, and effective noise control measures.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Mental Health Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide you with a basic knowledge of mental health problems that can arise in the workplace, the symptoms of a mental health issue and how a mental health problem can be treated. You will learn about how poor mental health can impact the workplace and how companies manage mental health issues through compliance with industry legislation and regulation.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Medical Pandemic Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to give you an awareness of medical pandemics, how they work and groups can respond to them.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Maritime Security Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

In this course you will learn about common threats to maritime security and how they are mitigated through the use of a Security Plan and by adhering to MARSEC levels. You will be able to describe the different roles of personnel and explain standard security procedures. You will also be able to identify how to respond to suspicious behaviour and objects.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Marine Trash and Debris Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform about the different types of marine trash and debris and the impact that it has on the environment. The course will also allow you to identify common sources and destinations of marine trash and debris and explain the laws, regulations and preventative measures that prevent trash and debris from polluting the waterways.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Passenger Ship Crisis Management and Human Behaviour - STCW Standards - (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the mandatory level of knowledge required for all masters, officers and other crewmembers who are required to manage crisis situations on board passenger ships.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course