Singapore: Skibsfartens smeltedigel

Tallene taler sit tydelig sprog: Året rundt, døgnet rundt er der altid omkring et tusind skibe i og omkring havnen i den lille bystat ved spidsen af Den Malajiske Halvø. Singapore er blevet verdens største bunker-knudepunkt med 47,9 mio. leverede tons i fjor og blandt verdens absolut største container-hubs med 37,3 mio teu ud og ind af havnen i 2022. Aktiviteten har tiltrukket flere end 5.000 virksomheder fra alle dele af den maritime verden. Og selvfølgelig også mange danske.

Foto: Lars Emtekær, Maritime Danmark

Hvis man vil fornemme lidt af historiens vingesus i Singapore, er Raffles Hotel et godt sted at starte. Hotellet er opkaldt efter Sir Stamford Raffles, en britisk statsmand, der i starten af 1800-tallet opdagede øens potentiale som en strategisk handelspost med dens placering ved Malaccastrædet. 

Det britiske East India Company etablerede en havn på den godt 700 kvadratkilometer store ø, der i 1824 blev en britisk koloni. 

Det var dengang solen aldrig gik ned over det britiske imperie og Singapore tiltrak sig hurtigt handlende fra hele verden - ikke mindst på grund af dens status som frihavn, der ikke bebyrdede købmændene med told af betydning. 

Singapores betydning som knudepunkt for skibsfarten voksede hurtigt, men det var først efter 2. Verdenskrig og siden Singapores uafhængighed i 1965, at bystaten begyndte at udnytte sit fulde potentiale som et globalt maritimt knudepunkt med en omfattende værftsindustri, godt hjulpet på vej af et erhvervsvenligt klima med lave skatter, en effektiv arbejdsstyrke og en nul-tolerance over for korruption. 

A.P. Møller - Maersk etablerede allerede i 1929 ruter til Singapore og har siden udbygget sin tilstedeværelse og Maersk Singapore Pte. Ltd er i dag en af landets største shipping-virksomheder, der årligt håndterer mere end 1 mio. teu for Singapore virksomheder. 

Blandt de øvrige store danske rederier med tilstedeværelse i Singapore er NORDEN, TORM, og Maersk Tankers, logistikvirksomheden BlueWater Shipping, mens verdens største bunkerleverandør, danske Bunker Holding selvfølgelig også er til stede i landet, der er blevet verdens største på området.  

Også bunkerselskabet Monjasa med hovedsæde i Fredericia har en afdeling i Singapore, ligesom en lang række andre danske maritime virksomheder, som f.eks. DESMI, Hempel, Viking Life-Saving Equipment og Svanehøj. 

De danske virksomheder kan mødes i Danish Business Association Singapore, der er et netværk for danske virksomheder og forretningsfolk, som fokuserer på deling af erfaringer og knowhow om business i Asien. 

Singapores attraktivitet som et forretningscentrum - ikke alene for skibsfart og den maritime industri - har betydet et konstant vokseværk, der har gjort øen til verdens tredje tættest befolkede område. 

I dag bor der omkring 5,6 mio. mennesker i bystaten, der blot er lidt større end Bornholm. Og i gaderne tales der både malaysisk, mandarin og engelsk i den sammensatte befolkning, hvoraf de fleste er etniske kinesere. 

Med et BNP pr. indbygger på godt 90.000 US-dollar om året er Singapore det femte rigeste land i verden, hvilket også afspejler sig i prisniveauet - ikke mindst på boliger og biler.  

Udenlandske virksomheder skal således være parat til at dække en omkostning for en ansat på 40-50.000 kr. pr. måned i leje for en mindre lejlighed.  

Og medarbejderens lyst til at købe en bil kan formentlig ligge på et lille sted af tre årsager:  

Trafikken kan være nærmest stillestående langsom. Den offentlige transport er effektiv og billig. Og  i bestræbelserne på at holde antallet af biler nede, skal der erhverves et certifikat af staten bare for at få lov at købe. Og det kostede i foråret omkring 100.000 Singapore-dollar - svarende til godt en halv million kr.  

Det kan man så overveje over en Singapore Sling i baren på Raffles Hotel, hvor drinken i øvrigt blev opfundet i 1915. Den koster 38 Singapore-dollar - knap 200 kr. 

Danske maritime virksomheder og rederier i Singapore

Ud over store rederier som Maersk, TORM, NORDEN og Hafnia er også bunkervirksomhederne Bunker Holding og Monjasa til stede med kontorer i Singapore. Men også en lang række af Danske Maritimes medlemmer driver forretning i østaten. 

“Vi har ikke en komplet liste over danske maritime virksomheders tilstedeværelse på alle markeder, men kan eksempelvis nævne nedenstående medlemmer, der er til stede i Singapore. Listen er ikke udtømmende, og der kan være flere, som enten selv eller via agenter er på det singaporeanske marked,” oplyser Danske Maritime. 

  • Alfa-Laval 
    Allset Industries 
    C.C. Jensen 
    COBHAM 
    Danfoss 
    DEIF 
    DESMI 
    Emerson 
    Force Technology  
    Green Instruments 
    Hans Jensen Lubricators 
    Hempel 
    Johnson Controls 
    MAN Energy Solutions 
    Svanehøj 
    Viking Life-Saving Equipment 

Ifølge en nylig analyse baseret på udtræk fra Danmarks Statistik, er der 15 danske maritime datterselskaber i Singapore, som i år 2021 samlet genererede 492 jobs i østaten, oplyser Danske Maritime. 

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Dansk shipping i Singapore

Singapore er det vigtigste shippingcenter i verden. Vil man gøre sig gældende i shipping, er det vigtigt at være til stede i Singapore. Derfor er rigtig mange maritime danske virksomheder repræsenteret i Singapore, via egne kontorer eller dattervirksomheder. Maritime Danmark har besøgt Singapore, og sætter i dette TEMA spot på et par af de danske virksomheder, og giver samtidig et overblik over den samlede danske tilstedeværelse.

Relateret indhold

22.12.2025Maritimedanmark.dk

Kæmpekran afventer passage under Storebæltsbroen

21.12.2025Maritimedanmark.dk

Svendborg Søfartsskole fejrede dimittender

20.12.2025Maritimedanmark.dk

Vandet er tilbage i Panamakanalen, der leverer solidt resultat

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Unifeeder får nyt navn

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk sender første skib gennem Det Røde Hav

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Ændret momspraksis kan ramme ø-kommuner hårdt

18.12.2025Maritimedanmark.dk

Formandsskifte baner vej for Hafnia-opkøb i Torm

18.12.2025Maritimedanmark.dk

Forsvarsministeren afviser at bygge fregatter i Danmark

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Personal Safety and Social Responsibility (PSSR) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the required level of knowledge to meet the standards of competence for seafarers Personal Safety and Social Responsibilities (PSSR) as mandated by Table A-VI/1-4 in the STCW Code.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Slips, Trips and Falls (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you learn about how to prevent slips, trips, and falls by understanding the associated hazards, relevant tools and equipment, and effective safety practices.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Social Responsibility Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with an awareness of safe work practice responsibilities and the importance of positive attitude, good communication and respect. The course will also provide information on how to identify different types of harassment and discrimination and practical steps for responding, how to explain hazard communication and the risks associated with substance abuse and how to identify examples of good sanitary practice.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stroke Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The course includes information on the prevention and awareness of strokes. Also covering the symptoms of a stroke and how you can help if you recognize that someone is having a stroke.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Task Risk Assessment (TRA) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This task risk assessment course is suitable for all current or potential members of task risk assessment teams. The course includes information identification of all hazards associated with the work, what a TRA is, how and when it should be carried out and the responsibilities of each person within the process.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Transportation of Dangerous Goods by Sea (E-learning course - afholdes løbende)

This course is suitable for anyone involved in the transportation of dangerous goods by sea. It includes information on the legal responsibilities for transportation of dangerous goods or hazardous materials via sea and the special considerations that need to be taken.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course