Simulatorforsøg baner vej for skibstunnel
Simulationer og tests i vandbassin har givet svaret på, hvordan man sejler containerskibe gennem en smal tunnel. Skibene har kun brug for halvanden meter på hver side når de i nær fremtid kan sejle gennem en norsk skibstunnel i stedet for at kæmpe sig gennem bølgerne Stadhavet.
”Det sværeste er at ramme indgangen. Men når først skibet er i tunnelen, er det ret nemt at holde sig i midten”, siger Terje Andreassen, der er projektleder for Kystverket.
Det lyder det måske ikke særligt betryggende at sejle 1,7 kilometer i en tunnel gennem et bjerg, men faktisk er det overraskende nemt. Det viser tests i en skibssimulator lavet på Force Technology i København og forsøg med modeller i skala 1til 27 hos Norsk Marinteknisk Forskningsinstitutt i Trondhjem.
Stad Skipstunnel har været på tegnebrættet i flere år, men er nu en del af Norges nationale transportplan, der rulles ud i 2018. Tunnelen mangler stadig en endelig godkendelse fra politikerne. Men hvis det sker, kan skibe helt op i containerskibsstørrelse undgå at sejle uden om halvøen Stad i VestNorge.
Der er kulingvarsel 77 dage om året og mange skibe må søge ly for blæsten i dagevis. Med en tunnel kan skibene i stedet skyde genvej fra Stad i bunden af Moldefjorden til Kjødepollen.
I foråret skal ingeniørerne præsentere et forprojekt, der omfatter alt fra geologiske undersøgelser til simuleringer af skibene i en tunnel, og det er nødvendigt, fordi ingeniørerne er på vej ind i et ukendt område, da der ikke findes lignende tunneler til skibe af samme størrelse.
Ingeniørerne har fokuseret på tre effekter.Den mest frygtede var, hvor meget skibsskruen kunne ændre store skibes kurs i tunnelen. Containerskibe har nemlig kun én propel i modsætning til kystfærge. Det fik ingeniørerne til at frygte, at propellen ville kunne dreje agterstavnen, hvis afstanden til fjeldsiden under vand var meget lille.
Læs mere HER
Kilde: Ingeniøren