Simulatorforsøg baner vej for skibstunnel

Simulationer og tests i vandbassin har givet svaret på, hvordan man sejler containerskibe gennem en smal tunnel. Skibene har kun brug for halvanden meter på hver side når de i nær fremtid kan sejle gennem en norsk skibstunnel i stedet for at kæmpe sig gennem bølgerne Stadhavet.

”Det sværeste er at ramme indgangen. Men når først skibet er i tunnelen, er det ret nemt at holde sig i midten”, siger Terje Andreassen, der er projektleder for Kystverket.

Det lyder det måske ikke særligt betryggende at sejle 1,7 kilometer i en tunnel gennem et bjerg, men faktisk er det overraskende nemt. Det viser tests i en skibssimulator lavet på Force Technology i København og forsøg med modeller i skala 1til 27 hos Norsk Marinteknisk Forskningsinstitutt i Trondhjem.

Stad Skipstunnel har været på tegnebrættet i flere år, men er nu en del af Norges nationale transportplan, der rulles ud i 2018. Tunnelen mangler stadig en endelig godkendelse fra politikerne. Men hvis det sker, kan skibe helt op i containerskibsstørrelse undgå at sejle uden om halvøen Stad i VestNorge.

Der er kulingvarsel 77 dage om året og mange skibe må søge ly for blæsten i dagevis. Med en tunnel kan skibene i stedet skyde genvej fra Stad i bunden af Moldefjorden til Kjødepollen.

I foråret skal ingeniørerne præsentere et forprojekt, der omfatter alt fra geologiske undersøgelser til simuleringer af skibene i en tunnel, og det er nødvendigt, fordi ingeniørerne er på vej ind i et ukendt område, da der ikke findes lignende tunneler til skibe af samme størrelse.

Ingeniørerne har fokuseret på tre effekter.Den mest frygtede var, hvor meget skibsskruen kunne ændre store skibes kurs i tunnelen. Containerskibe har nemlig kun én propel i modsætning til kystfærge. Det fik ingeniørerne til at frygte, at propellen ville kunne dreje agterstavnen, hvis afstanden til fjeldsiden under vand var meget lille.

Læs mere HER

Kilde: Ingeniøren

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

09.12.2025Maritimedanmark.dk

Unifeeder skifter navn men fastholder drift

09.12.2025Maritimedanmark.dk

Travleste passager-måned i 17 år

09.12.2025Maritimedanmark.dk

Ny elfærge yderligere forsinket

08.12.2025Maritimedanmark.dk

Clipper ansætter ny Head of Global Operations

08.12.2025Maritimedanmark.dk

Masser af bananer

08.12.2025Maritimedanmark.dk

Nyt alternativt brændstofforsøg på Laura Maersk

07.12.2025Maritimedanmark.dk

18 migranter omkommet

05.12.2025Maritimedanmark.dk

Søfolk fri efter måneders fangenskab hos Houthierne

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark